جنگ شناختی، مهمترین راهکار دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی

جنگ شناختی، مهمترین راهکار دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی
شناسه خبـر : ۱۱۶۱۰۸ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

جنگ شناختی گسترده‌ترین تلاشی است که علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی تاکنون به مرحله اجراء گذاشته شده است. نامحسوس بودن، تدریجی و آرام بودن، ابهام و پیچیدگی داشتن، پر شمول و فراگیر بودن و غلبه بعد شناختی بر سایر ابعاد از مهمترین ویژگی‌های این جنگ است.

موج خبر لرستان- محسن علیکرمی؛ کارشناس ارشد علوم ارتباطات، سخن از جنگ شناختی سخنی تازه نیست، از روزگاران دور، هر گاه قدرتی قصد داشت حکومتی را براندازد، چنانچه توان نظامی این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین می دید، سعی می‌‌کرد تا با روش‌های مختلفی غیر از حمله نظامی به هدف خویش نائل آید.

گاه از روش‌‌های امنیتی و گاه از روش‌های فرهنگی و تبلیغی استفاده می‌کند، متخصصان جنگ شناختی، به حضور جنگ شناختی در همه اعصار اذعان داشته و قدمت آن را به بلندای تاریخ انسان می‌دانند.

دوره معاصر که مناسبات سیاسی و فرهنگی در جهان امکان جنگ مستقیم را کاهش داده و بهتر بگوییم جنگ نظامی به صرفه و صلاح حکومت‌ها نمی‌باشد، الگوی جنگ شناختی و تقابل بی صدای طرف‌های درگیر نمایان شده و جنگجویان این نوع از جنگ با اسلحه‌هایی که به گلوله اندیشه و فناوری‌های ذهن مسلح هستند، به مغز یکدیگر شلیک می‌کنند.

انقلاب اسلامی به عنوان یک اندیشه و الگوی سیاسی نوین، ضربه سنگینی بر استیلای جهان غرب وارد کرد. نظام سلطه تمامی اشکال براندازی سخت از جمله شورش، کودتا و جنگ نظامی را علیه انقلاب تجربه کرد، اما ایستادگی و مقاومت ملت ایران تحت رهبری ولی فقیه، دشمن را بر این واقعیت رهنمون ساخت که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمی‌تواند در برابر ایمان و اعتقاد مردم ایران کارآمد باشد، بلکه برعکس موجبات برانگیختن، وحدت و همبستگی هر چه بیشتر ملت ایران را فراهم می‌کند، لاجرم مقابله‌ای پیچیده‌تر از پیش با رویکردی جدید با عنوان جنگ شناختی را بر گزید.

از دید کارشناسان سیاسی کشورهای غربی دیگر نمی‌توان با یورش نظامی و جنگ سخت نظام جمهوری اسلامی ایران را که امروزه به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا به قدرتی کم نظیر تبدیل شده است، سرنگون کرد بلکه تنها راه پیگیری مکانیسم‌های جنگ شناختی است.

در واقع برخی اعتقاد دارند جنگ شناختی گسترده‌ترین تلاشی است که علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی تاکنون به مرحله اجراء گذاشته شده است. نامحسوس بودن، تدریجی و آرام بودن، ابهام و پیچیدگی داشتن، پر شمول و فراگیر بودن و غلبه بعد شناختی بر سایر ابعاد از مهمترین ویژگی‌های این جنگ است. 

هدف اصلی آنان در این نبرد شناختی، مقابله با عناصر و مؤلفه‌های قدرت نرم و مقوم‌های نظام جمهوری اسلامی است، چرا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین انقلاب نرم و فرهنگی، خطر گسترش و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران را به دشمنانش گوشزد می‌کند.

برخی معتقدند جنگ شناختی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در بستر فرهنگ انجام می‌شود و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نظامی است، فرهنگ راه و رسم زندگی است، نقش آن برای یک جامعه، به مثابه روح برای جسم آدمی است و اساسا موفقیت و پیروزی یک قوم و ملت در زمینه مادی و معنوی جز به بالندگی فرهنگی امکان پذیر نیست.

یکی از شئون مهم فرهنگ و یکی از زیرساخت‌های فرهنگ ملی، فرهنگ دفاعی است، یعنی هنر خوب عمل کردن در امر دفاع و استفاده بهینه از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی برای حفاظت از چیزی که قصد دفاع از آن را داریم، به عبارت دیگر یعنی هنر دفع خطر بر اساس موازین و معیارهای مکتبی است. 

اساسا سیستم دفاعی کشورها به انحای مختلف تحت تأثیر فرهنگ دفاعی و راهبردی آنها قرار دارد چرا که این فرهنگ که با گذشت زمان و مواجهه با تهدیدات و چالش های مختلف شکل گرفته و استحکام یافته است، فرهنگ دفاعی استحکام بخش قدرت درونی نظام است، اگر فرهنگ دفاعی کشور به هر نحوی تضعیف و یا منحرف شود، ممکن است سنگرهای راهبردی نظام که تا کنون فتح ناشدنی بودند مورد رخنه و هجوم قرار گیرند. 

در ایران با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر شاخصه‌های بنیادین در عرصه‌های مختلف، در حوزه فرهنگ دفاعی نیز مؤلفه‌هایی همچون نفی سازش، دفاع از مظلوم، استکبارستیزی و مبارزه با دشمن، جهاد و شهادت و... شکل گرفت و نهادینه شده است به همین دلیل دشمنان انقلاب اسلامی برای از پای درآوردن این درخت توانمند تمام نیروی خود برای دستیابی به اهداف خویش را به کار گرفته‌اند که می‌توان مهمترین اهرم برای دستیابی به این اهداف را پیاده‌سازی الگوی جنگ شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی بیان کرد.

محسن علیکرمی؛ کارشناس ارشد علوم ارتباطات

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir