معارف حسینی(ع) در جامعه عمق بخشی شود

معارف حسینی(ع) در جامعه عمق بخشی شود
شناسه خبـر : ۱۱۵۸۶۲ جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه معارف حسینی(ع) در جامعه عمق بخشی شود، بر لزوم دوری مسئولان از دنیاطلبی، تبعیض و توصیه‌های فرا قانونی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد در سخنانی با بیان اینکه حرکت امام حسین (ع) و نهضت ایشان بر اساس تقوا شکل گرفت و در زاویه‌های مختلف این نهضت تقوا را عیان و آشکار می‌بینیم اظهار داشت: موفقیت حکومت در نظام اسلامی حتماً بر پایه تقوا است و متفاوت با نوع حکومت‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه امور و فعالیت‌های نظام اسلامی در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها باید بر اساس تقوا باشد، گفت: خودم و همه شما نمازگزاران را به رعایت حدود الهی، تقوای الهی، انجام واجبات و پرهیز از محرمات فرا می‌خوانم.

لزوم رعایت اصول بهداشتی

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه با بیان اینکه کرونا بار دیگر کشور و استان ما را به تدریج در بر گرفته است، عنوان کرد: در دوره‌ای که مردم به تزریق واکسن روی آوردند، از ماسک استفاده کردند و اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کردند، شاهد روزهای بدون فوت در استان و کشور بودیم.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: به هر میزانی که مردم از تزریق واکسن فاصله گرفتند و از مقرراتی که اعلام شده فاصله گرفتند این ویروس هم قوت بیشتری پیدا کرد، بنا بر این لازم است مردم متدین و انقلابی ما همچنان به مراکز تزریق واکسن ضد کرونا مراجعه کنند، اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند، بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر از مردم استان در اثر این ویروس فوت شده اند و وضعیت استان در شهرها، قرمز، نارنجی و زرد است، همه باید به این اصول پایبند باشیم.

ضرورت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان در استان تاکید کرد و گفت: باید همچنان این امر در اولویت مسئولان کشوری و استانی قرار بگیرد، تلاش برای اینکه انبوه بیکاران به اشتغال پایدار برسند همچنان باید با قوت دنبال شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: البته ایجاد فرصت‌های کاری، مهارت افزایی، کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از طریق سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه، روی آوردن انبوه بیکاران به یادگیری چنین مهارت‌هایی می‌تواند حتی بیش از مشاغل دولتی برای آنها درآمد داشته باشد.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: راهنمایی و توصیه جوانان به یادگیری کارهایی که جنبه فنی دارد می‌تواند در ایجاد اشتغال مؤثر باشد، باید شرایط را طوری فراهم کرد که بخش قابل توجهی از جوانان در این سال‌ها به شغل پایدار برسند.

وی گفت: اگر اشتغال پایدار فراهم شود، آمار ازدواج بالا خواهد رفت، افزایش جمعیت محقق خواهد شد، مشکل مسکن جوانان حل خواهد شد و شاهد پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز خواهیم بود.

نقش خبرنگاران در ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد گرامیداشت شهادت سرلشگر بابایی معاون عملیات نیروی هوای ارتش در سال ۶۶، روز تجلیل از اسرا و مفقودان، روز بزرگداشت مدافعین حرم، روز تشکیل جهاد دانشگاهی، روز حقوق بشر اسلامی و… عنوان کرد: همه مردم استان که چنین شهدا و آزادگانی دارند در تکریم، تقدیر و تعظیم از این عزیزان وظیفه خود را انجام دهند.

جت الاسلام شاهرخی همچنین با اشاره به سالگرد شهادت «محمود صارمی» از خبرنگاران استان لرستان در افغانستان و همچنین روز خبرنگار ادامه داد: این روز را به همه خبرنگاران تبریک می گویم که در انعکاس اخبار و ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی نقش ممتازی دارند.

وی گفت: شهادت این خبرنگار را هم تبریک و تسلیت می گویم.

تشریح اصول نظام پیامبر اسلام در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در فاصله بین ارتحال رسول گرامی اسلام تا سال ۶۱ هجری اتفاقات تلخی به تدریج رخ داد، اما این اتفاقات تلخ در زمان معاویه و یزید سرعت بیشتری به خودش گرفت و نتیجه آن حادثه عاشورا بود گفت: پیامبر اسلام نظامی را پایه ریزی کرد که این نظام اصولی داشت، سخنوران و محققین باید در این رابطه توضیح بدهند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به برخی از این اصول عنوان کرد: عبودیت خداوند یکی از این اصول بوده است، پیامبر بدون هیچ شرک آشکار و پنهانی، طوری مناسبات مردم با حاکمیت و حاکمیت با مردم را تنظیم کرد که بر اساس عبودیت خداوند و به دور از هر گونه ریا، تزویر و چابلوسی بود.

وی، اصل دوم را معرفت و اصل سوم را محبت به خداوند، جامعه، خانواده و همه مسلمانان عنوان کرد و گفت: همچنین اصل چهارم عدالت در همه عرصه‌ها، اجرای حدود الهی، مناصب و مسئولیت‌ها، تقسیم اموال و… بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه پیامبر اسلام در آن زمان معیارهای اسلامی را جایگزین کرد گفت: گرچه به وصیت پیامبر اسلام در باب جانشینی امام علی (ع) عمل نشد، اما چون ایشان در میان جامعه بود، برخی از صحابه در میان جامعه بودند، این اصول از استحکام اولیه خودشان برخوردار بودند، اینقدر تضعیف نشده بود که مناسبات مردم با حاکمیت دوباره به روز اول برگردد، اما هر چه جلوتر رفتیم اصول یاد شده، کمرنگ شد تا به زمان معاویه و یزید رسید و انحراف آنچنان تار و پود حاکمان، حکومت و خیلی زیادی از مردم را در برگرفته بود که به سطوح و لایه‌های جامعه سرایت کرده بود.

معارف حسینی (ع) در جامعه عمق بخشی شود

حجت الاسلام شاهرخی افزود: حاکم صالح و حکومت صالح باعث می‌شود که خوبی‌ها هم به جامعه سرایت کند، یزید شبیه به یک چشمه جوشان گندیده و متعفن و جاری در میان سطوح جامعه شد، این فساد به مردم هم سرایت کرد، چنین شخصیتی به عنوان جانشین رسول گرامی اسلام به مردم معرفی شد، خبری از عبودیت خداوند و کار برای خدا نبود، نقل احادیث پیامبر تا سال ۹۰ هجری ممنوع بود، دنیا طلبی خواص را در بر گرفته بود، اینجا بود که امام حسین (ع) قیام کرد تا نظام و جامعه اسلامی را تجدید بنا کند.

وی با بیان اینکه ایشان هم برای حکومت اسلامی و هم برای شهادت آمادگی داشت گفت: اما در هر حال این نهضت منجر به شهادت امام حسین (ع) شد و درسی ماندگار به تاریخ و همه نسل‌ها داد که هر جا نام فسادی در میان است نام امام حسین و مبارزه با آن فساد و شیوه مبارزه با آن بر سر زبان‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: نام امام حسین (ع) برای اجرای عدالت و حاکمیت دین بر سر زبان‌ها است، باید یاد امام حسین (ع) و کربلا را زنده نگه داشت و از عموم مردم، هیئت‌های مذهبی، مداحان و… که در عزای امام حسین (ع) فعالیت می‌کنند تشکر و قدر دانی می‌کنم.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: یاد امام حسین (ع) بود که ۲۲ بهمن ۵۷ را رقم زد، هشت سال دفاع مقدس را رقم زد، مادران و پدران و همسران شهدا به یاد امام حسین، اولاد و اصحاب ایشان این سختی‌ها را تحمل کردند.

وی با تاکید بر اینکه الان وظیفه دشواری داریم و باید معارف حسینی (ع) را در هیئت‌های مذهبی عمق ببخشیم عنوان کرد: بانو و دخترانی که در عزای حسینی (ع) مشارکت دارد باید عفاف و حجاب خود را حفظ کند، مردانی که در عزای حسین (ع) حضور پیدا می‌کنند باید از چشمان خود مراقبت کنند، کارگزاران جمهوری اسلامی به نفی تبعیض، توصیه‌های فرا قانونی و… پایبند باشند، نسبت خود را با همه مردم مساوی بدانند.

ضرورت پرهیز از دنیا طلبی از سوی مسئولان

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به دوری از رفاه زدگی و دنیا طلبی از سوی مسئولان گفت: این امر به خاطر این است که حکومت اسلامی به تدریج دچار سراشیبی نشود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: بارها در همین جایگاه عرض کرده ام که منصوب ولی فقیه، مدیران در هر قوه‌ای نقطه وسط دایره هستند و نسبت آنها به همه مردم مساوی است.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: هیچ کسی نباید به واسطه انتصاب این افراد از مزیتی برخوردار باشد، هیچ کسی نباید به واسطه دوری از این افراد فرصت از او گرفته شود، فعل و انفعالات اجتماعی به تدریج رخ می‌دهد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir