نمازجمعه وادی مطالبه‌گری مردم است/ موثرترین نهاد در تقویت بینش اجتماعی و دشمن شناسی

نمازجمعه وادی مطالبه‌گری مردم  است/ موثرترین نهاد در تقویت بینش اجتماعی و دشمن شناسی
شناسه خبـر : ۱۱۵۶۰۳ چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷

نماز جمعه گفتمان دینی، قطب فرهنگی وسیاسی است که با دارا بودن ۲ بخش عبادی و سیاسی می‌تواند موثرترین نهاد در افزایش و تقویت بینش و آگاهی به ویژه در حوزه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی ،روابط اجتماعی، دشمن‌شناسی و غیره باشد

موج خبر لرستان- هما کریمیان، نماز جمعه گفتمان دینی، قطب فرهنگی وسیاسی است که با دارا بودن ۲ بخش عبادی و سیاسی می‌تواند موثرترین نهاد در افزایش و تقویت بینش و آگاهی به ویژه در حوزه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی ،روابط اجتماعی، دشمن‌شناسی و غیره باشد که پررنگ‌ترین نقش را در افزایش بصیرت دینی و نیاز امروز جامعه دارد.

به مناسبت پنجم مردادماه سال‌روز برپایی نخستین نماز جمعه به فرمان امام راحل به تاسی از آیات قرآن و روایات اسلامی و به امامت آیت‌الله طالقانی در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸، بر آن شدیم تا گزارشی در رابطه با تاثیر ، نقش و برکات این فریضه مهم و نهاد مقدس به روایت قلم به تصویر بکشانیم.

یک شهروندپل دختری گفت: نهاد نماز جمعه حاصل اندیشه‌ها و تفکر امام راحل وبنیانگذار انقلاب اسلامی است که فرمودند نماز جمعه سنگر است آن را پرکنید و همچنین فرمودند: نمازجمعه در راس امور است و بر این این مهم تاکیدکردند.

حجت چراغی در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختر اظهار کرد: این فریضه پراهمیت که فرموده‌های امام راحل و مقام معظم رهبری ،اهمیت آن را برای ما مشخص کرده ،آن‌قدر حائز اهمیت است که خداوند متعال در قرآن کریم سوره‌ای به نام آن نازل و به حضورمسلمانان دراین تجمع تاکید فرمودند.

وی افزود: نماز جمعه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و متعلق به همه مردم است که تاکنون ثمرات زیادی در راه پیش‌برد اهداف مقدس نظام و پرورش و ارتقای ارزش‌های مکتب دینی و فرهنگی ما داشته و به طور کلی به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی هر شهر محسوب می‌شود که فرماندهی آن به عهده امامان جمعه است.

یکی دیگر از شهروندان پل‌دختر گفت: مصلی و قرارگاه‌های نماز جمعه محل تجمع بزرگ مسلمانان و بزرگ‌ترین اجتماع در آخر هر هفته و جهت هم‌بستگی،اتحاد ، وحدت و هم‌دلی است که ریسمان و زنجیر وحدت اسلامی را استحکام می‌بخشد ،تا تاب‌آوری آن در برابر هجمه‌ها و فتنه‌های دشمنان محکم‌تر شود.

مهری خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختر اظهار کرد:این نهاد مقدس که تاثیر بسزایی در ارتقا اندیشه‌های اسلامی و پیش‌برد اهداف و ارزش‌های دینی داشته ،باگذشت 43 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی مورد هجمه دشمنان واقع شده و حتی ائمه جمعه نیز در این زمینه به شهادت رسیدند و مسلمانان در برخی جوامع اسلامی در این تجمع وحدت‌بخش مورد ترور و کشتار قرار گرفتند، اما این هجمه‌ها نتوانسته تاکنون به انگیزه اسلامی مسلمانان وحضور آنان در صفوف نماز جمعه لطمه وارد کند.

یکی از شهروندان پل‌دخترگفت: نماز جمعه محل بیان و روشن‌سازی حقایق ،به ویژه در زمینه دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی مدنظر مقام معظم رهبری است، که به آگاهی‌بخشی مردم در حوزه شناخت دسیسه‌های عوام‌فریبانه دشمنان دین کمک موثری می‌کند.

 

توکل محمدی  در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختر اظهارکرد:از این‌رو حضور و شرکت جوانان و نوجوانان در بین شرکت‌کنندگان در نماز جمعه در راستای آگاهی‌بخشی و مبارزه با جنگ نرم دشمن ، به ویژه در شرایط فعلی که دشمن با تمام توان ارزشها ، مبادی ، نهادها و مواضع انقلابی رامورد هجمه قرار داده ،ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در شناخت دشمن و از طرفی ارزش‌های دینی، فرهنگی و موضع‌های سیاسی دشمنان و مقابله با آن به آنها کمک می‌کند.

 

یک نمازگزار پل‌دختری گفت: تریبون نمازجمعه علاوه بر روشن‌گری دینی و سیاسی، محلی مناسب برای بیان مطالبات مردمی، به ویژه در حوزه پیگیری و رفع مشکلات موجود است که صدای مردم را به گوش مسئولان می‌رساند و همین امر نیز نیروی محرکی برای پیشرفت و توسعه همه‌جانبه در مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود.

محسن محمودوند در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختراظهارکرد: نماز جمعه از طرف یکی از نهادهایی است که مورد ترغیب مخاطبان، نمازگزاران و مومنان‌در جوامع اسلامی، به ویژه ایران است که در مقاطعی مانند سال‌های اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا ،تعطیلی آن موجب تاثرخاطر مردم شد و به‌همین خاطر از مواردی است که شور و نشاط دینی و اجتماعی در بین مردم را به‌ همراه دارد.

یک فعال و پیشکسوت رسانه‌ای پل‌دختر و لرستان به مواردی در زمینه آسیب‌شناسی نماز جمعه اشاره کرد و گفت:مطالعات ائمه جمعه برای پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات ایجاد شده در ذهن افراد، به ویژه جوانان، باید به روز‌ و محتوا و شاکله آن آمیخته با مسائل روز باشد، تا خوراکی علمی ومناسب برای آگاهی‌بخشی محسوب شود.

غلامرضا مهرابی در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در پل‌دختر اظهار کرد: روحانیت به ویژه امامان جمعه به عنوان پدر معنوی که مورد اشاره در سخنان امروز مقام معظم رهبری به مناسبت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، در دیدار با امامان جمعه سراسر کشور نیز بود، ایجاب می‌کند ،آنها در زندگی فردی از نظر اخلاق ، معنویت و ساده‌زیستی ، به دور از دنیا‌طلبی ،الگو باشند و با همه با انس، الفت و مهربانی برخورد کنند و در رفتار و در گفتار آنها خدایی نکرده تضاد ایجاد نشود.

وی افزود: تقوای الهی در امامان جمعه به عنوان الگوی معنوی مدنظر مقام معظم رهبری در این دیدار بود، چرا که اگر این‌گونه نباشد،نه تنها موعظه و کلام آنان در افراد تأثیر ندارد ،چه بسا دین‌گریزی ایجاد می‌کند.

 این فعال عرصه رسانه گفت: بنابراین جلب اعتماد شاید بزرگترین سرمایه یک روحانی دینی است که بر اساس شیوه و روش پیامبر (ص) ، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین و درگرو عمل به گفته‌ها است و باید رعایت شود.

وی افزود: بنابر این با توجه به توقع و تاکید مقام معظم رهبری بر این نکته، ائمه جمعه باید پدرانه برخورد کنند و این امر مهم در مسائل سیاسی و جناحی مانندگروه‌بندی‌های انتخاباتی نیز باید در رفتار امام جمعه نمود داشته باشد و مردم این مهم را عملی احساس کنند.

مهرابی یادآورشد: نماز جمعه وادی مطالبه‌گری و فرصتی برای بیان مشکلات مردم است و امامان جمعه باید با شناخت کامل نسبت به این موضوع ، در راستای تحقق خواسته‌های به حق مردم از این تربیون ، درد دل آنان را بیان کنند و این مهم بدون شک در جذب افراد به اجتماع نماز جمعه ، مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری موثر واقع خواهدشد.

این فعال و پیشکسوت عرصه رسانه در لرستان گفت:چنانچه امام جمعه به ظاهر خود را نسبت به این‌گونه مسائل بی‌توجه معرفی نمایند، اما در عمل و در گفتار وی نمود پیدا نکند، بدون شک مردم می‌دانند و این تناقض‌های رفتاری، برای منطقه چالش فرهنگی ،اجتماعی ، دینی و مذهبی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir