آخرین خبرها از«پوست و چرم» لرستان/تغییر کاربری و فروش ماشین آلات!

آخرین خبرها از«پوست و چرم» لرستان/تغییر کاربری و فروش ماشین آلات!
شناسه خبـر : ۱۱۴۹۳۲ پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲

پوست چرم لرستان سالهاست که در اغما و تعطیلی به سر می‌برد و حالا خبرها حاکی از تغییر کاربری این کارخانه، تخریب سالن‌های تولید، جمع‌آوری و فروش ماشین آلات آن است.

موج خبر : صنعت پوست و چرم لرستان حدود دو دهه است در حالت کما به سر می‌برد و هنوز امیدوار به تلاشی است که می‌تواند احیا این صنعت بزرگ در لرستان را به دنبال داشته باشد.

پوست و چرم لرستان در اغما

لرستان با دارا بودن بیش از ۶.۵ میلیون واحد دامی سبک و سنگینی به‌عنوان قطب دام‌پروری کشور مطرح است که این استعداد در کنار دیگر شاخصه‌هایی چون نزدیکی به بازارهای کشورهای عربی حوزه خلیج و فارس و عراق به‌منظور توسعه صادرات چرم و پوست می‌تواند به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کارخانه‌ها پوست و چرم، خود را مطرح کند.

با توجه به بافت دامداری استان لرستان و مرغوبیت پوست دام در این منطقه می‌توان شرایط لازم را برای توسعه صنعت چرم فراهم کرد که راه‌اندازی کارخانه پوست و چرم لرستان می‌تواند مهم‌ترین نقش را در این حوزه ایفا کند.

با وجود همه ظرفیت‌هایی که لرستان در این حوزه دارد متأسفانه کارخانه پوست و چرم خرم آباد سالهاست که در اغما به سر می‌برد و با در اختیار داشتن هکتارها زمین و سوله در رکود و تعطیلی کامل است.

اخیراً خبرهایی از تخریب سوله‌ها، ماشین آلات، تجهیزات و همچنین تغییر کاربری این کارخانه به گوش می‌رسد، موضوعی که ورود جدی دستگاه‌های مسئول و به خصوص دستگاه‌های نظارتی و قضائی در اسرع وقت را می‌طلبد.

تعطیلی و تخریب کارخانه در میان اختلاف میان شرکا

بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت واحد پوست و چرم خرم آباد اظهار داشت: این کارخانه متعلق به بنیاد مستضعفان بوده، این نهاد نیز در سال ۹۰ آن را به یکی از سرمایه گذاران بومی استان واگذار کرده است.

وی با بیان اینکه این کارخانه در قالب شخصیت حقوقی واگذار شده است عنوان کرد: ظاهر در سال ۹۶، بخشی از سهام این کارخانه به یک سرمایه گذار دیگر واگذار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: سرمایه گذاران این کارخانه در طی بازه زمانی یک دهه اخیر، برنامه‌های متعددی را به سازمان صمت ارائه داده‌اند، این سرمایه گذاران دو سال پیش طرحی در راستای تولید محصولات چرمی ارائه دادند و ما هم این مجموعه را به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات حوزه توسعه بخش روستایی معرفی کردیم.

پیگیری‌هایی در این رابطه با رئیس سازمان بازرسی استان داشته‌ایم جعفری ادامه داد: اما این سرمایه گذاران موفق به اخذ تسهیلات برای بازسازی، نوسازی و تولید محصولات جدید مدنظر خودشان نشدند.

وی با بیان اینکه در نهایت الان بین شرکای این کارخانه اختلاف وجود دارد و موضوع تخریب سالن‌های تولید، جمع آوری و فروش ماشین آلات آن به دلیل همین اختلاف بین شرکای کارخانه است عنوان کرد: پیگیری‌هایی در این رابطه با رئیس سازمان بازرسی استان داشته‌ایم، همکاران ما نیز بلافاصله از مجموعه بازدید کردند و در رابطه با این مطالبه مردم و حفظ کاربری صنعتی این مجموعه، مکاتبات لازم را با دادستان داشته‌ایم تا تدابیر حقوقی، قضائی و… آن انجام شود.

انعکاس تخریب و تغییر کاربری کارخانه به مراجع قضائی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: با توجه به واگذاری که از طرف بنیاد مستضعفان با مالک صورت گرفته، هیچ گونه تعهدی در راستای راه اندازی مجدد و حفظ کاربری کارخانه ذکر نشده است.

همکاری ما مستلزم ارائه برنامه مدون و اقتصادی در حوزه تولید از سوی سرمایه گذاران کارخانه است وی تاکید کرد: به دلیل اینکه این کارخانه یکی از واحدهای صنعتی با سابقه استان است ما این آمادگی را داریم در صورتی که سرمایه گذاران اختلاف خود را حل کنند، برای صدور مجوزهای لازم، تأمین منابع مالی، ثبت سفارش برای ورود ماشین آلات و… اقدام و همکاری کنیم.

با سرمایه گذار طی دو هفته اخیر چندین بار مذاکره تلفنی داشته‌ایم تا نسبت به حفظ امکانات موجود در کارخانه اقدام کنند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: این همکاری ما مستلزم ارائه برنامه مدون و اقتصادی در حوزه تولید از سوی سرمایه گذاران کارخانه است، در این راستا نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم و با سرمایه گذار نیز طی دو هفته اخیر چندین بار مذاکره تلفنی داشته‌ایم تا نسبت به حفظ امکانات موجود در کارخانه اقدام کنند و اگر برنامه‌ای در حوزه تولید دارند مراجعه کنند تا ما هم متناسب با ظرفیت‌ها و اختیاراتی که داریم در این راستا حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

جعفری تاکید کرد: با همه این اوصاف ما موضوع تخریب و تغییر کاربری کارخانه را به مراجع قضائی منعکس کرده‌ایم.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir