جاده سیل‌زده در بن‌بست کمبود اعتبار ماند/ افتتاح شاید وقتی دیگر!

جاده سیل‌زده در بن‌بست کمبود اعتبار ماند/ افتتاح شاید وقتی دیگر!
شناسه خبـر : ۱۱۳۸۲۸ دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

محور ترانزیتی خرم‌آباد به پلدختر که در جریان سیل سه سال پیش دچار خسارات جدی شد همچنان در بن‌بست کمبود اعتبار قرار دارد؛ پروژه احداث محور جدید تاکنون تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

موج خبر : جاده پلدختر در جریان سیلاب ۹۸ دچار خسارت اساسی شد و بعد از آن تصمیم بر این گرفته شد که جاده جدیدی برای دسترسی به پلدختر احداث شود که ساخت این محور از سوی وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کلید زده شد.

پروژه احداث جاده جدید پلدختر با کمبود اعتبار مواجه شده است؛ مردم همچنان از جاده قدیم استفاده می‌کنند که این مسیر نیز دچار نقص‌هایی است که از آن یک جاده ناایمن ساخته است.

تسریع در احداث جاده جدید و رفع نواقص جاده قدیم پلدختر یکی از مطالبات به حق مردم این منطقه و همچنین استان لرستان است، جاده‌ای که با گذشت بیش از دو سال از وقوع سیلاب به بهانه کمبود اعتبار، همچنان در نقطه ۲۰ درصدی متوقف مانده است.

آغاز احداث جاده خرم آباد - پلدختر از شهریور ۹۸

سیامک کیانی مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان در جریان بازدید معاون عمرانی استانداری لرستان از پروژه جاده خرم آباد - پلدختر اظهار داشت: این پروژه بعد از وقوع سیلاب در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با بیان اینکه با حضور معاون وزیر و مسئولان مطالعه محور جدید در دستور کار قرار گرفت عنوان کرد: شهریور ماه سال ۹۸ در نهایت عملیات اجرایی این پروژه شروع شد.

کیانی با اشاره به احداث ۴۵ کیلومتر جاده در پروژه خرم آباد - پلدختر عنوان کرد: احیای این مسیر با حذف نقاط تحت تأثیر سیلاب و… عنوان اصلی این پروژه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در قالب چهار قطعه تقسیم و در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: «تنگ تیر» تا «تنگ گازرده»، «تنگ گا زرده» تا «تنگ بابا بهرام»، «بابا بهرام» تا روستای «مورانی»، «مورانی» تا پلدختر از جمله این چهار قطعه از پروژه است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با بیان اینکه طول مسیر قدیم خرم آباد - پلدختر ۹۵ کیلومتر است که با اجرای پروژه جدید این مسیر به ۸۶ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند افزود: مسیر حدود ۹.۵ کیلومتر کوتاه می‌شود.

وعده اتصال ویسیان به معمولان تا پایان سال

کیانی با تاکید بر اینکه مناقصه عملیات اجرایی سه قطعه از این پروژه اجرا شده است و پیمانکاران در آنها مشغول به کار هستند گفت: قطعه اول این پروژه، از «تنگ تیر» تا «تنگ گازرده» به طول ۱۷.۵ کیلومتر احداث می‌شود، از این میزان یک کیلومتر بهسازی مسیر و ما بقی احداثی است.

وی با اشاره به احداث سه تونل در قطعه اول این پروژه عنوان کرد: حفاری دو تونل تکمیل شده، در مرحله آرماتور گذاری برای شروع عملیات پوشش بتنی هستند.

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است افزود: این میزان اعتبار برای قطعه اول در نظر گرفته شده است.

کیانی با بیان اینکه فعالیت پیمانکار در این قطعه خوب است، البته انتظار بر این است که افزایش ماشین آلات و اکیپ‌های اجرایی فعالیت را در این قطعه بالاتر ببرند ادامه داد: پیش بینی اولیه ما در این بخش از پروژه اتصال ویسیان به معمولان تا پایان سال است.

وی با تاکید بر اینکه همزمان عملیات اجرایی تونل «گازرده» که حدود دو کیلومتر است را شروع خواهیم کرد ادامه داد: با ظرفیت اعتباری که در نظر گرفته شده، برنامه اولیه ما تکمیل محور تا شهر معمولان تا پایان سال است.

پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه با گذشت ۳ سال

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با بیان اینکه تجهیز کارگاه قطعه دوم پروژه انجام شده، با توجه به کمبود اعتباری، بخشی از عملیات اجرایی شروع شده اما پیمانکار ادامه کار را به دلیل مسائل اعتباری انجام نداده، ما خواسته‌ایم که پروژه را ادامه بدهد بیان داشت: فعالیت اجرایی قطعه چهارم پروژه از تیرماه سال ۹۸ شروع شده، آنجا نیز حدود دو هزار و ۷۰۰ متر تونل داریم که حدود ۷۰۰ متر حفاری شده است.

کیانی با بیان اینکه پیمانکار در پروژه مشغول به کار است، این قطعه از پروژه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارد گفت: پیگیری برای اختصاص تسهیلات بانکی برای این بخش از پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه با مساعدتی که در این خصوص انجام می‌شود، عملیات اجرایی قطعات پروژه با سرعت بیشتری انجام می‌شود ادامه داد: قطعه سوم پروژه نیز قابلیت این را دارد که با استفاده از ظرفیت تهاتر، عملیات اجرایی آن را به انجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان با اشاره به موانع بر سر راه پروژه از جمله برداشت مصالح و همچنین تملک اراضی و عدم اختصاص اعتبار در این رابطه بیان داشت: انتظار این است که در رابطه با صدور مجوزها، همکاری لازم صورت بگیرد.

کیانی با تاکید بر اینکه نیاز است که سازمان مدیریت اعتبار نقدی برای تملک اراضی در این پروژه اختصاص دهد گفت: در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی قطعه اول این پروژه حدود ۲۰ درصد است.

وی بیان داشت: قطعه دوم این پروژه تازه شروع شده و حدود ۴ تا ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قطعه چهارم نیز حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در مجموع میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۰ درصد است.

توقف پروژه پشت سد کمبود اعتبار

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان علت کندی اجرای پروژه را بحث‌های اعتباری عنوان کرد و گفت: به غیر از قطعه اول پروژه، آن هم چون از ظرفیت تهاتر برای آن استفاده شده ما بقی قطعات بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران دارد.

کیانی با بیان اینکه علیرغم قولی که در سفر رئیس جمهور داده شده، هنوز اعتباری برای پروژه مصوب نشده است عنوان کرد: هنوز در این رابطه ابلاغی نداشته‌ایم، در سفر رئیس جمهور در رابطه با این پروژه پیشنهاداتی داده‌ایم، اما هنوز چیزی ابلاغ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه، این محور بیشترین آسیب ناشی از سیلاب را دیده است گفت: به جز سال اول که اعتباری از محل اعتبارات سیلاب برای پروژه در نظر گرفته شد، برای سال‌های بعد اختصاص اعتبار برای پروژه قطع شد، رایزنی با مدیرکل بحران استان داشته‌ایم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت ماده ۱۷ و همچنین تخصیص اعتبارات سیلاب پروژه را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت زیرساخت جاده‌ای استان لرستان تاکید کرد: میزان مطالبات این پروژه بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است.

پروژه پیشرفت آن‌چنانی نداشته است

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در رابطه با پروژه خرم آباد - پلدختر اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله مربوط به این پروژه بحث تأمین اعتبار است.

وی با بیان اینکه تقریباً سه سال از وقوع سیلاب در استان می‌گذرد اما بر اساس گزارشی که اعلام شده این پروژه تقریباً ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: این پروژه پیشرفت آن چنانی نداشته است، دلیل اصلی آن هم بحث تأمین اعتبار است.

معاون عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: برای بحث تأمین اعتبار پروژه از دو محل در حال پیگیری هستیم، ماده ۵۶ و تهاتر نفت از جمله این دو محل اعتباری است.

دالوند با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم این اعتبارات را اخذ کنیم، مشکل اصلی پروژه حل می‌شود و سرعت کار در پروژه بالا می‌رود گفت: قطعه اول و چهارم پروژه فعال است، ماده ۵۶ این پروژه مصوب شده، مقداری گیر قرار دادی دارد که در حال پیگیری برای حل است.

وی با بیان اینکه سیلاب مخرب فروردین ۹۸ آسیب جدی به زیرساخت‌های استان وارد کرد گفت: یکی از آسیب‌های جدی که وارد شد، همین مسیر جاده خرم آباد - پلدختر بود که متأسفانه خسارت جدی به این جاده وارد شد، حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر آسیب دید.

وعده افتتاح قطعه اول جاده خرم آباد - پلدختر تا پایان سال

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه از آن موقع پروژه شروع شده اما متأسفانه بر اساس گزارشی که داده شد، با گذشت بیش از دو سال کل مسیر حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بیان داشت: یکی از موضوعات اصلی که باعث عدم پیشرفت این پروژه شده، بحث تأمین منابع مالی است.

دالوند با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته، قرار شده که اعتبارات لازم از محل تهاتر نفت برای قطعه اول و سوم این پروژه در نظر گرفته شود، همچنین اجرای قطعه دو و چهارم پروژه نیز از محل تسهیلات ماده ۵۶ در دستور کار قرار دارد، گفت: اختصاص این تسهیلات مصوب شده و امیدواریم به زودی مراحل اداری آن رفع و تسهیلات پرداخت شود و کار در این پروژه شتاب بگیرد.

وی با بیان اینکه این جاده یکی از جاده‌های اساسی و مهم برای لرستان و جنوب غرب کشور محسوب می‌شود ادامه داد: غیر از آزاد راه که در برخی نقاط دارای مشکلاتی است، جاده جایگزینی به غیر از این مسیر خرم آباد - پلدختر را نداریم، در این راستا تکمیل پروژه خیلی حائز اهمیت است و باید تلاش کنیم که سرعت کار بالاتر ببریم.

معاون عمرانی استانداری لرستان تاکید کرد: امیدواریم قطعه اول پروژه که تقریباً ۱۸.۵ کیلومتر است و با قولی که قرارگاه داده است، تا پایان سال آن را به بهره برداری برسانیم.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir