مردمی‌سازی یارانه‌ها طرحی سرنوشت‌ساز برای کشور است

مردمی‌سازی یارانه‌ها طرحی سرنوشت‌ساز برای کشور است
شناسه خبـر : ۱۱۳۵۳۷ شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱

خرم آباد- معاون استاندار لرستان با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها طرحی عظیم و سرنوشت‌ساز برای کشور است؛ گفت: همه کالاهای اساسی در استان موجود است.

به گزارش خبرنگار موج خبر، بهرام ستاری شامگاه جمعه در شورای اطلاع رسانی لرستان با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها طرحی بسیار عظیم و سرنوشت‌ساز برای کشور است، گفت: دولت سیزدهم سه رسالت مهم را در ابتدای کار خود در دستور قرار داد و متناسب با آن حرکت خود را تدوین کرد تا بتواند فضای مدیریتی کشور را برای تحقق این رسالت‌ها تعریف کند.

انقلاب اقتصادی می‌تواند حرکت بسیار مثبتی باشد

وی، رسالت اصلی و اساسی دولت را حفظ دستاوردهای نظام و تضمین آن‌ها برای حرکت‌های آینده عنوان کرد و افزود: در روزهای تلخ سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روزانه شاهد عزادار شدن ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانوار بودیم و هیچ کاری از دست مسؤولان برنمی‌آمد؛ حتی حرکتی در جهت تقویت انجام نمی‌شد برای همین روزگار تلخی برای نظام جمهوری اسلامی گذشت.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان بیان داشت: دولت سیزدهم در ابتدای کار خود برای این مهم همت داشت که این رخداد تلخ را از زندگی مردم بیرون کند و امروز افتخارمان این است که بحث حفظ جان مردم به جایی رسیده که تعداد فوتی‌ها کم‌تر از تعداد انگشتان یک دست شده است.

ستاری تصریح کرد: در چهار سال دولت گذشته بین ۷۴ تا ۸۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی وارد عرصه شد اما مردم از آن عایدی نداشتند و در ابتدای سال ۱۴۰۰ بدترین وضعیت را داشتیم؛ رویکرد تورمی دولت ۴۰ درصد و تجارت خارجی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود که ۴۵۰ میلیارد تومان نیز بدهی باقی مانده بود، دولت سیزدهم با ارز ترجیحی از بین رفته و این آمار روی کار آمد و با اراده «ما می‌توانیم» توانست تورم را بدون اینکه از خزانه استفاده کند یا از صندوق ذخیره و بانک ملی استقراض کند به ۳۶ درصد برساند.

وی با اشاره به مردمی‌سازی یارانه‌ها بیان داشت: ما طی ۴۲ سال در تمام ابعاد به غیر از اقتصادی، انقلاب کردیم و انقلاب اقتصادی می‌تواند حرکت بسیار مثبتی باشد که دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داده است.

ذخیره سازی کالاها در لرستان

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان اظهار کرد: ارز ترجیحی فساد خیز و رانت آور بود و بستر را از دست تصمیم‌گیرنده‌ها گرفت، بنابراین امروز دولت با جسارت تمام و همت بالا تصمیم به اجرای این طرح گرفته که برنامه مذکور جز با وحدت رویه، همراهی ملت و استمرار در کار محقق نخواهد شد، بنابراین انتظار داریم در کنار سیاست‌گذاری‌های استاندار و پاسخ‌گویی به نیازهای گذشته توسط وی، رسانه‌ها نیز همکاری لازم را برای اقناع مردم و شفاف‌سازی داشته باشند.

ستاری از ذخیره دو هزار و ۵۵۰ تن برنج در استان خبر داد و گفت: مصرف روزانه این کالا بین پنج تا شش تن بوده و ۶۰ تن نیز روغن ذخیره داریم که روزانه ۳.۵ تن مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اطلاع رسانی لرستان با بیان اینکه ۵۰۰ تن مرغ منجمد نیز ذخیره داریم که وارد بازار نشده است، افزود: تمام مصرف روزانه ما بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن است که روز گذشته بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ تن توزیع شد اما ناهماهنگی‌هایی در بازار صورت گرفت.

ستاری با بیان اینکه نبود کالا را تأیید نمی‌کنیم، گفت: تمام دستگاه‌های نظارتی وارد میدان شده‌اند و کار می‌کنند؛ قیمت چهار کالای اساسی مشخص شده و اجناس دیگر نیز به تبع توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کنندگان تعیین و اعلام خواهند شد.

رانت ویژه خوارها باعث بر هم خوردن اعصاب مردم می‌شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از سال ۹۷ با تصمیم دولت وقت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش زیادی از کالاها تعلق گرفت گفت: در سال ۹۷ که ارز شروع به جهش کرد، بخشی از کالاها مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند و هر ساله اقلامی مانند نهاده‌ها، روغن خام، مرغ و تخم‌مرغ مقدار متنابهی ارز را به خود اختصاص می‌دادند.

سیروس ابراهیمی اظهار کرد: در کنار این موضوع، رانتِ ویژه‌خوارها و چند نرخی بودن باعث بر هم خوردن روان و اعصاب مردم می‌شد، بخشی از فسادی که در جامعه اتفاق افتاد از همین طریق بود و رفته رفته باعث تضعیف رابطه دولت با مردم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه بالای ۶۰ درصد گندم مورد نیاز را وارد می‌کنیم که در داخل کشور بعد از تبدیل به آرد توسط قاچاق از کشورهای همسایه سردر می‌آورد، افزود: بخشی از یارانه‌بگیران ما کشورهای منطقه بودند، برای همین باید کنترل می‌شد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir