نگاهی به طرح بازتوزیع یارانه‌ها/ از عدالت محوری تا جلوگیری از فساد/وقتی کشورهای همسایه یارانه‌ بگیر ما بودند!

نگاهی به طرح بازتوزیع یارانه‌ها/ از عدالت محوری تا جلوگیری از فساد/وقتی کشورهای همسایه یارانه‌ بگیر ما بودند!
شناسه خبـر : ۱۱۳۵۳۳ جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

تحول‌گرایی؛ شعار اصلی دولت سیزدهم بوده و در همین راستا سند تحولی خود را با بهره بردن از نخبگان و متخصصان مربوطه تدوین کرده تا خط مشی و نقشه راه وی در اجرای سایر برنامه‌ها باشد. یکی از چالش‌هایی که در سند مذکور اولویت‌بندی شد موضوع اقتصاد و تحول در این عرصه بود؛ در همین راستا مردمی‌کردن یارانه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، تحول‌گرایی؛ شعار اصلی دولت سیزدهم بوده و در همین راستا سند تحولی خود را با بهره بردن از نخبگان و متخصصان مربوطه تدوین کرده تا خط مشی و نقشه راه وی در اجرای سایر برنامه‌ها باشد.

یکی از چالش‌هایی که در سند مذکور اولویت‌بندی شد موضوع اقتصاد و تحول در این عرصه بود چراکه دولت مردمی ایران قوی بر ارکان عدالت‌محوری، مردم پایه‌ای، دانش‌بنیانی و خانواده محوری تاکید داشته و اصلاح شرایط اقتصادی حاکم نیز از اهدافی بود که به صورت ویژه دنبال می‌کند؛ در همین راستا مردمی‌کردن یارانه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

هم‌اکنون در راستای این طرح، کالاهایی همچون مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، روغن و ماکارونی قیمت‌گذاری جدید شده‌اند و قرار است سایر اجناس متاثر نیز تعیین نرخ شوند.

نگرانی عمومی جامعه بر درست انجام شدن این طرح است‌ چراکه هدفمندسازی یارانه‌ها طی سال‌های گذشته باعث تجربه آسیب‌های تلخی شده که مردم را نسبت به اجرای طرح‌های اقتصادی نگران کرده است.

طرح اصلاح اقتصادی با هدف جلوگیری از فساد اجرا می‌شود

در همین رابطه بهمن جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از رفع مسئله کمبود روغن طی روزهای آتی خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکل کمبود و اخلال در بازار این کالا برطرف خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مصرف روزانه روغن کشور حدود ۴ هزار تن است و در روز پنج‌شنبه حدود ۳۵۰۰ تن تولید شده بود، افزود: در روز شنبه با تولیدکنندگان هماهنگی‌های لازم انجام شده تا با توجه به ابلاغ جدید تولید خود را با قیمت اعلامی آغاز کنند. 

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۵ درصد دانه‌های روغنی از طریق واردات تامین می‌شود که باید طی سال‌های آینده این مشکل حل شود و هم‌اکنون نیز ۸۰ هزار تن روغن خام بین کارخانجات تولیدکننده توزیع شده است. 

این مسوول ادامه داد: تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به روغن نیز تعلق گرفته و شرکت بازرگانی دولتی آن را وارد می‌کرد که عملا در انحصار دولت بود اما با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها دولت از کسب و کار مردم خارج می‌شود. 

وی با بیان اینکه در رابطه با ذخایر روغن خام و تصفیه شده مشکلی نداریم، اضافه کرد: با توجه به صحبت‌های وزیر صمت، اختلال چند روز اخیر بازار طبیعی بود اما باید در نظام توزیع تسریع داشته باشیم که آغاز هم شده است. 

جعفری ادامه داد: در این شرایط باید با سه عامل تولیدکننده، شرکت‌های پخش و فروشگاه‌ها ارتباط قوی‌تری برقرار کنیم تا زودتر سفارش‌گیری انجام و این کالای مورد نیاز مردم در دسترس قرار گیرد. 

رئیس سازمان صمت لرستان به بحث کمبود عرضه ماکارونی نیز اشاره کرد و گفت: سه برند برتر کشور تک، مانا و زرماکارون هستند که هم‌اکنون زرماکارون در سراسر کشور با قیمت‌های جدید توزیع شده است. 

وی بیان کرد: طرح اصلاح اقتصادی با هدف پرداخت مستقیم یارانه، شفاف‌سازی قیمت‌ها و جلوگیری از فساد اجرا خواهد شد. 

جعفری با اشاره به افزایش قیمت کالاها گفت: کالاهای متاثر از قیمت اجناس گران‌ شده نیز با بررسی اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرند که بعد از پیشنهاد به تنظیم بازار، نهایی و به مردم اعلام شوند تا روزهای آتی ابلاغ و در بحث نظارت و بازرسی دچار اختلال نشویم.

عادلانه کردن یارانه‌ها در راستای مدیریت تولید داخل است

همچنین سیدعماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد غلات و ۷۰ درصد روغن جهان از روسیه و اوکراین تامین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیر این کشورها و گذشتن فصل کشت، وارداتی که طی سال‌های قبل از آن‌ها داشتیم را نخواهیم داشت. 

وی با اشاره به اینکه میزان تولید گندم کشور در سال گذشته ۴ میلیون تن بوده است، اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز همین مقدار باشد و این در حالیست که پارسال ۸.۵ میلیون تن گندم وارد کردیم و هم‌اکنون از آن محروم هستیم. 

شاهرخی با اشاره به اینکه سالانه تقریبا ۳۰ درصد ضایعات این محصول را داریم، بیان کرد: دولت باید همین تولید داخل را مدیریت کند؛ از طرفی نیز کشورهای همسایه به دلیل کمبودی که در تامین غلات دارند بیم آن می‌رود که تولید داخل قاچاق شود. 

این مسوول ادامه داد: مجموعه این عوامل باعث شد تا دولت تصمیم بر مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کشورهای اروپایی نیز همین مشکل وجود دارد و حتی برخی جیره‌بندی کرده‌اند. 

شاهرخی از توزیع ۸ میلیون تن کنسانتره بین دامداران لرستانی طی اردیبهشت جاری خبر داد و گفت: همچنین با اقداماتی که انجام شده سهمیه خرداد نیز تامین و به موقع در سامانه بازارگاه قرار داده می‌شود. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با یادآوری اینکه در اسفند و فروردین نیز ۸ میلیون تن توزیع داشتیم، گفت: در ادامه کار برای سرمایه در گردش دامداری‌ها، مرغداری‌ها و بخش کشاورزی نیز موضوع تسهیلات آغاز شده و سقف دامدار کارت از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 

وی بیان کرد: برای دامداری‌های صنعتی و گاوداری‌ها تسهیلات سهل‌الوصول درنظر گرفته شده که وثیقه سند را برداشتیم و می‌توانند با ارائه چک یا سفته نیز از آن‌ بهره‌مند شوند.

کشورهای همسایه یارانه‌بگیر ما بودند!

در این راستا سیروس ابراهیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز بیان کرد: از سال ۹۷ با تصمیم دولت وقت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش زیادی از کالاها تعلق گرفت. 

 

وی خاطرنشان کرد: البته سابقه تعلق یارانه به کالاها از سال‌ها قبل‌تر بوده و برخی اجناس که استراتژیک نبودند از این ارز استفاده می‌کردند.

ابراهیمی ادامه داد: در سال ۹۷ که ارز شروع به جهش کرد، بخشی از کالاها مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند و هر ساله اقلامی مانند نهاده‌ها، روغن خام، مرغ و تخم‌مرغ مقدار متنابهی ارز را به خود اختصاص می‌دادند. 

معاون اقتصادی استاندار لرستان اظهار کرد: در کنار این موضوع، رانت ویژه‌خوارها و چند نرخی بودن باعث بر هم خوردن روان و اعصاب مردم می‌شد. بخشی از فسادی که در جامعه اتفاق افتاد از همین طریق بود و رفته رفته باعث تضعیف رابطه دولت با مردم شد. 

وی با بیان اینکه بالای ۶۰ درصد گندم مورد نیاز را وارد می‌کنیم که در داخل کشور بعد از تبدیل به آرد توسط قاچاق از کشورهای همسایه سردر می‌آورد، افزود: بخشی از یارانه‌بگیران ما کشورهای منطقه بودند! برای همین باید کنترل می‌شد.

مردمی‌سازی یارانه‌ها یک انقلاب اقتصادی است

در همین خصوص بهرام ستاری دستنایی، معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری لرستان با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها طرحی بسیار عظیم و سرنوشت‌ساز برای کشور است، ادامه داد: دولت سیزدهم سه رسالت مهم را در ابتدای کار خود در دستور قرار داد و متناسب با آن حرکت خود را تدوین کرد تا بتواند فضای مدیریتی کشور را در رویکردهای مهمی که اولویت قرار داده بود در دستور کار داشته باشد. 

 

وی رسالت اصلی و اساسی دولت را حفظ رستاوردهای نظام و تضمین آن‌ها برای حرکت‌های آینده عنوان کرد و در ادامه افزود: در روزهای تلخ سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روزانه شاهد عزادار شدن ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانوار بودیم و هیچ کاری از دست مسوولان برنمی‌آمد؛ حتی حرکتی در جهت تقویت انجام نمی‌شد برای همین روزگار تلخی برای نظام جمهوری اسلامی بود. 

ستاری ببان کرد: دولت سیزدهم در ابتدای کار خود برای این مهم همت داشت که این رخداد تلخ را از زندگی مردم بیرون کند و امروز افتخارمان این‌ است که بحث حفظ جان مردم به جایی رسیده، تعداد فوتی‌ها کم‌تر از تعداد انگشتان یک دست شده است. 

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ برای دوز اول سهمیه‌بندی شد و تناسب سنی جامعه در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم بر اساس واکسن موجود، آسیب‌پذیرترین افراد را واکسینه کنیم. 

وی اضافه کرد: امروز زمانی را پشت سر می‌گذاریم که علاوه بر آمادگی برای واکسیناسیون دوز چهارم، توان صادرات واکسن تولیدی خود را نیز داریم. 

ستاری با بیان اینکه این موضوع از مهم‌ترین دستاوردهای ماست چراکه بقای نظام اسلامی ایران در سایه بقای مردم است، افزود: اگر ملت در سلامت روانی زندگی کنند می‌توانند ارزش‌های جامعه را حفظ کنند. 

معاون استاندار لرستان اولویت دیگر دولت سیزدهم را سفره و نان مردم برشمرد و گفت: در چهار سال دولت گذشته بین ۷۴ تا ۸۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی وارد عرصه شد اما مردم از آن عایدی نداشتند. 

وی یادآور شد: بدترین وضعیت را در ابتدای سال ۱۴۰۰ داشتیم؛ رویکرد تورمی دولت ۴۰ درصد و تجارت خارجی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود که ۴۵۰ میلیارد تومان نیز بدهی باقی مانده بود. دولت سیزدهم با ارز ترجیحی از بین رفته و این آمار روی کار آمد و با اراده ما می‌توانیم توانست تورم را بدون اینکه از خزانه استفاده کند یا از صندوق ذخیره و بانک ملی استقراض کند به ۳۶ درصد برساند. 

این مسوول با اشاره به مردمی‌سازی یارانه‌ها نیز بیان کرد: هم‌اکنون حرکتی را آغاز کرده‌ایم و بحث اقتصاد کشور مطرح است؛ ما طی ۴۲ سال در تمام ابعاد به غیر از اقتصادی، انقلاب کردیم و انقلاب اقتصادی می‌تواند حرکت بسیار مثبتی باشد که دولت در دستور کار قرار داده است. 

وی اظهار کرد: ارز ترجیحی فسادخیز و رانت‌آور بود و بستر را از دست تصمیم‌گیرنده‌ها گرفت بنابراین امروز دولت با جسارت تمام و همت بالا تصمیم به اجرای این طرح گرفته که برنامه مذکور جز با وحدت رویه، همراهی ملت و استمرار در کار محقق نخواهد شد بنابراین انتظار داریم در کنار سیاست‌گذاری‌های استاندار و پاسخ‌گویی به نیازهای گذشته توسط وی، رسانه‌ها نیز همکاری لازم را برای اقناع مردم و شفاف‌سازی داشته باشند. 

ستاری یادآور شد: قبل از اجرای طرح یارانه ۴۵ هزار تومان بود که حال چند برابر شده و در جیب مردم می‌رود تا خود تصمیم‌گیرنده باشند. 

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری لرستان ادامه داد: باید توجه شود که ۴ قلم کالایی که قیمت‌شان تغییر کرده حساس‌ برانگیز نیستند و یارانه دارو نیز به بیمه درمانی‌ها داده شده است. 

وی عنوان کرد: تنها در ماه گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و در بحث دارو تغییری نمی‌کند اما نان چون زیرساخت مشخصی نداشت نقدینگی شد. 

ستاری از ذخیره ۲۵۵۰ تن برنج در استان خبر داد و گفت: مصرف روزانه این کالا بین ۵ تا ۶ تن بوده و ۶۰ تن نیز روغن ذخیره داریم که روزانه ۳.۵ تن مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. 

این مسوول با بیان اینکه ۵۰۰ تن مرغ منجمد نیز ذخیره داریم که وارد بازار نشده است، افزود: تمام مصرف روزانه ما بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن است که روز گذشته بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ تن توزیع شد اما ناهماهنگی‌هایی در بازار صورت گرفت. 

وی با بیان اینکه نبود کالا را تایید نمی‌کنیم، گفت: تمام دستگاه‌های نظارتی وارد میدان شده‌اند و کار می‌کنند؛ قیمت چهار کالای اساسی مشخص شده و اجناس دیگر نیز به تبع توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کنندگان تعیین و اعلام خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir