ضرورت جلوگیری از گران‌فروشی و کم‌فروشی/مردم برای مقابله با فتنه دشمن باید هوشیار باشند

ضرورت جلوگیری از گران‌فروشی و کم‌فروشی/مردم برای مقابله با فتنه دشمن باید هوشیار باشند
شناسه خبـر : ۱۱۳۵۳۰ جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

امام جمعه خرم‌آباد گفت: نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: برای مقابله با احتکار، کم‌فروشی و گرانی باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، در استان نیز همین گونه است، علاوه بر تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های اصناف و بازار، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و برای مبارزه و مقابله با مفسدین محتکر پای کار بیایند.

به گزارش موج خبر در خرم‌آباد، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: در نظام اسلامی برنامه‌های جدیدی به جهت اقتصادی در حال اجرا است، باید اعتراف کنیم که مردم در شرایط سخت معیشتی قرار دارند و مردمی سازی یارانه‌ها با برخی از گرانی‌ها همراه است و این گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها برای طبقه متوسط و پایین‌تر از طبقه متوسط سخت و دشوار است  که واقعیتی غیر قابل انکار است. 

وی افزود:  اگر افراد سودجو، پول پرست، حریص و طماع اقدام به گرانی اجناس غیر مرتبط کنند، اقدام به کم فروشی و احتکار کنند، این بر دشواری می‌افزاید، به هر حال باید از چنین مردمی با این همه صبر و شکیبایی، تقدیر و تمجید کرد.

نماینده ولی فقیه  در لرستان بیان کرد: اینکه چه عواملی سبب شده که دولت ارز ترجیحی را از وارد کنندگان کالاها به آخرین زنجیره که مردم است پرداخت کند؟ آیا این دولت می‌تواند یک نظام علمی، منطقی و عادلانه را به همراه رشد اقتصادی بر کشور حاکم کند؟ باید به مردم اعتماد داد، با مردم گفت‌و‌گو کرد، مذاکره رو در رو کرد، آیا در توان دولت چنین کاری هست یا خیر؟ پرسش‌های مطرح شده است. 

وی گفت: نظام اسلامی در طول این سال‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، نظامی، فناوری هسته‌ای، علوم و فضا، پیشرفت در علوم پزشکی، علوم زیست فناوری با موفقیت عمل کرده است اما از حوزه اقتصاد علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، به نقطه مطلوب ما نائل نشده ایم. 

شاهرخی خاطر نشان کرد: برنامه‌های اقتصادی فراوانی باید در ایران اسلامی اجرا شود تا این بیماری مزمن علاج شود، ما در مرحله‌ای می‌توانستیم با یک مسکن این بیماری اقتصادی را برطرف کنیم، اما نکردیم، به تأخیر انداختیم، رسیدیم به مرحله‌ای  که باید عمل جراحی انجام دهیم، عمل جراحی درد دارد، اما در طولانی مدت بیماری را برطرف می‌کند، اگر این کار را نکنیم مجبور به قطع عضو می‌شویم و این برای خودش آسیب‌های فراوانی را در پیش دارد.

وی  با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار، اصلاح نظام توزیع کالا، تحقق اقتصاد منهای نفت، خودکفایی در کالاهای اساسی و راهبردی و ده ها مسائل اقتصادی دیگر باید حل و فصل شود،افزود: اقتصاد کشور دیگر تاب و تحمل این مشکلات مزمن را ندارد. 

وی بیان کرد: در سفر خارجی یک نفر به یکی از کشورهایی که در همسایه ما هم نیست، برای هر بلیط دولت پنج میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند، کدام یک از طبقات متوسط و پایین‌تر از متوسط از این گونه سفرهای خارجی برخوردار هستند که برای هر نفر بلیط پنج میلیون تومان که می‌تواند بخشی از زندگی ماه یک طبقه متوسط را تأمین کند، یارانه پرداخت کند، این مسیری نیست که بتواند مسیر اقتصادی ما را درست کند و سالانه میلیون‌ها نفر به سفرهای تفریحی و گردشگری می‌روند و دولت بابت همه اینها یارانه پرداخت می‌کند، این یک قلم از بی عدالتی آشکار است. 

شاهرخی گفت: از طرفی مصوبه اختصاص یارانه به مردم و گرفتن این یارانه از وارد کنندگان و پرداخت به مردمی که مصرف کننده هستند ، شرایط منطقه‌ای و جهانی این اقتضا را دارد،  با توجه به اینکه تفاوت قیمت‌ها با کشورهای همسایه را داریم، ضرورت‌ها را برای اصلاح حوزه اقتصاد کشور نشان می‌دهد، به طور مثال آرد را حدود ۴۰ هزار تومان به نانوا می‌دهند در حالی که همین آرد به برخی کشورها تا یک میلیون تومان هم صادر می‌شود. 

وی افزود: ارزی یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی که در بازار آزاد چند برابر است را به وارد کننده کالا می‌دهند، برخی از وارد کنندگان کالا بلافاصله همین ارز را تبدیل به تومان می‌کنند و اصلاً کالایی را وارد نمی‌کنند، برخی که مقداری انصاف دارند، ارز گرفته شده را بخشی را در بازار آزاد می‌فروشند، طلا و مسکن خریداری می‌کنند، بخشی را کالا وارد می‌کنند، کالای وارد شده را دو قسم می‌کنند، یک قسم را در بازار آزاد می‌فروشند و یک قسم را به عنوان دولتی در اختیار مصرف کنندگان و تجار قرار می‌دهند، تجار هم کالای گرفته شده را دو قسم می‌کند، یک قسم در بازار آزاد می‌فروشد و یک قسم به استان‌ها می‌آید، به استان‌ها هم که می‌آید به دو تا سه نفر تحویل داده می‌شود، آن دو سه نفر هم بخشی از کالا را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و بخشی را در مرغداری‌ها و دامپروری ها می‌دهند، وقتی این کالا به دامداری‌ها و مرغداری می‌رسد کفاف نمی‌کند و باز دوباره از وارد کننده متقلب کالا را به نرخ آزاد بخرند، به دلیل اینکه برخی از نیاز دامداری‌ها و مرغداری‌ها از بازار آزاد خریداری می‌شود، به ورشکستگی می رسند. 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه باید در کشتارگاه، نگهبان گذاشت که کالای تولیدی از بازار آزاد سر در نیاورد،گفت:  در فروشگاه‌ها و توزیع کالا باید نگهبان گذاشت تا کالا از طریق کد رهگیری توزیع کنند، اینها نشدنی است، یک کالا هم نیست، دهها کالای این چنینی به دست عوامل توزیع می‌شود که بخشی از آن به مردم می‌رسد، امروز دولت با شجاعت تصمیم گرفته که این ارز را با قیمت آزاد به وارد کننده بدهد که برای او دیگر فروش ارز در بازار آزاد جایی نداشته باشد، این ما به تفاوت را به مصرف کننده بدهد، چاره‌ای جز این نیست. 

وی با بیان اینکه از بانک مرکزی کسانی دستگیر شدند به خاطر همین ارز ترجیحی، در استان ما هم که می‌شنویم افرادی دستگیر می‌شوند، بیان کرد: نکته این است که آیا این دولت می‌تواند یک نظام منطقی و عادلانه را به همراه رشد اقتصادی بر کشور ما حاکم کند؟ باید در این رابطه با مردم گفتگو کرد، باید نخبگان و فرهیختگان علمی و اقتصادی، رسانه‌ها، افراد منصف با مردم گفت و گو کنند، وقتی پیشینه این دولت و شخص رئیس جمهور نگاه می‌کنیم می‌توانیم خودمان را به پاسخ این پرسش نزدیک کنیم، موفقیت دولت در مهار کرونا یکی از این اقدامات است.

شاهرخی تصریح کرد: در همین استان ما گاهی روزانه تا ۲۰ نفر به دلیل  کرونا فوت می‌کردند، در کشور به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر فوتی رسید، پس این یک موفقیت بزرگ است که دولت به دست آورد، حضور و گفتگو در بین مردم و کم کردن فاصله‌ها، آغاز یک حرکت مهم در تولید مسکن و احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال، اگر دولت توان و اعتبار مالی این کار را نداشته باشد، به این کار اقدام نمی‌کند، این یک اقدام شجاعانه است، پس اینها شواهدی است که دولت و شخص رئیس جمهور در خودش این توانایی را می بیند که این جراحی اقتصادی را انجام دهد. 

وی گفت: اخیراً ۵.۵ میلیون نفر در کشور مجانی بیمه سلامت شده اند و یکی از مسئولان در استان به من گفت که بیش از ۷۰ هزار نفر در لرستان بیمه سلامت شده اند، اینها کارهای مهمی است که در حال انجام است. 

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطر نشان کرد: آزاد سازی سواحل دریا، کاری که هیچ کسی جرأت نزدیک شدن به آن را نداشت، اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی و ماشین‌های مجلل، موفقیت در صادرات نفت، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی از جمله این اقدامات بوده، دولت سابق می‌گفت که تمام این مسیرها مسدود است، اگر دولتی اطمینان نداشته باشد که می‌تواند این کار را انجام دهد، تقبل چهار میلیون مسکن را نمی‌کند، حتما می‌داند که این توان را دارد که حاضر است ۴۶ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم بدهد. 

وی بیان کرد: در رابطه با برگرداندن ارزهای حاصل از صادرات دولت سابق می‌گفت که همه این مسیرها مسدود است، سفرهای استانی از جمله سفر به لرستان و ۱۷۰ مصوبه برای لرستان در همه بخش‌ها، تزریق بیش از هزار میلیارد تومان پول نقد به استان، کارهای کمی نیست، سخنان صادقانه و قاطعانه شخص رئیس جمهور که با صداقت ولی در عین حال با صلابت و مصمم بدون آینده نگری حسابگرانه، واریز یارانه‌ها به حساب مردم در فاصله یا کوتاه، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است.

شاهرخی خاطرنشان کرد: به هر حال این نوع سخن صادقانه متفاوت از سخنی است که اعلام شد من از «افزایش قیمت بنزین بی اطلاع هستم»، شخصیت رئیس جمهوری با توجه به سوابق مدیریتی و خوش نامی و ضد فساد و مفسد بودن، نشان می‌دهد که باید این جراحی اقتصادی امیدوار باشیم. 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: برای مقابله با احتکار، کم‌فروشی و گرانی باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، در استان نیز همین گونه است، علاوه بر تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های اصناف و بازار، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و برای مبارزه و مقابله با مفسدین محتکر پای کار بیاید

وی گفت:  برای تنظیم بازار  بازرسی را محدود کردن به چند ساعت و چند خیابان اصلی کار را دشوار می‌کند، مهم هم جلوگیری از کم فروشی و گران فروشی است چرا که با جریمه شدن گران فروش و کم فروش پول به خزانه می‌رود، اما پولی که از جیب مردم خارج شده برنمی‌گردد پس با جهاد تبیین و اقدام عملی دولت را در این مرحله حساس یاری کنیم. 

شاهرخی  با بیان اینکه ایران اسلامی دارای تاریخ کهن، قدمت و فرهنگ‌های اصیل و کتاب‌های مفید و ارزنده‌ای است، گفت: ایران به عنوان کشوری کهن و با قدمت 
، دارای مناسبت‌های دینی، مذهبی، ملی و فرهنگی است و تعامل اقوام با یکدیگر در این جهت می‌تواند آثار ارزشمندی را در پی داشته باشد. 

وی گفت: هر مراسم مذهبی، دینی، ملی و قومی را می‌توان به شکل صحیح برگزار کرد و می‌شود به گونه‌ای مدیریت کرد، حتی اگر سهواً منجر به ناهنجاری‌هایی شود مثلا عزاداری مذهبی را می‌توان همراه با بدعت و خرافات برگزار کرد، می‌شود مطابق با قواعد و اصول شریعت برگزار کرد، جشنواره‌ها هم این چنین هستند به هر اسمی که باشند، گاهی جشنواره فجر و گاهی به عنوان پنجمین جشنواره ملی اقوام در استان لرستان که می‌توان این جشنواره را به گونه‌ای برگزار کرد که منتهی به آثار مفید و ارزشمند شود یا به گونه‌ای که چنین نباشد. 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در سال ۹۸، جشنواره‌ای شبیه به همین نام در مرکز استان برگزار شد که همراه با ناهنجاری‌هایی بود،افزود: با توجه به اینکه این سابقه وجود داشت، جشنواره‌هایی که مانند جشنواره‌های ملی اقوام هستند مصوب وزارت هستند و از حیطه استان خارج هستند، در شورای فرهنگ عمومی استان هم به تصویب نمی‌رسد، اما بر اساس سابقه سال ۹۸ و ناهنجاری‌هایی که در آن جشنواره وجود داشت، بلافاصله قبل از برگزاری جشنواره دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر جلسه‌ای را با دستگاه‌های مرتبط برگزار و  احتمال وجود آسیب‌های اجتماعی و لزوم پیشگیری و تدبیر امور جشنواره را به آنها یادآوری کرد، حتی مصوب هم شد، در روز جشنواره هم مجری فراخوان شد و در راستای حفظ شئونات اسلامی، هنجارها، عفاف، حجاب و… در همین جلسه تذکرات لازم داده شد، علاوه بر این دهها نفر از گروههای مردم نهاد که علاقه‌مند به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بودند در طول برگزاری جشنواره به صورت پراکنده در بین شرکت کنندگان حضور داشتند و بارها از وقوع برخی ناهنجاری‌ها جلوگیری کردند. 

شاهرخی افزود: نکته مهم این است که جلسه را به گونه‌ای برگزار کنیم که به اهداف صحیح آن منتهی شود، در جشنواره ملی اقوام هم که برگزار شد، با توجه به تحریک‌هایی که از سوی مجموعه‌ای از افراد صورت گرفت، ناهنجاری زشت علیرغم تمام تمهیدات و مقدماتی که فراهم شده بود، به وقوع پیوست، باید مراقب بود و به توصیه دلسوزانه آگاهان توجه کرد. 

وی بیان کرد: این گونه جشنواره‌ها اگر با شرایط برگزار شود، آثار مفید هم دارد، کسی منکر آن نیست، اما جمهور اسلامی وظیفه دارد در مقابل گناه آشکار بایستد، ما همه خود را موظف می‌دانیم در مقابل گناه بایستیم و مانع ترویج گناه آشکار شویم، همه دستگاه‌های مرتبط فرهنگی، انتظامی و امنیتی این وظیفه را بر عهده دارند که مانع گناه آشکار شوند، بعضی‌ها در خیابان‌ها ابزار و آلات موسیقی را به دست گرفته اند و گاهی از دختران کوچک سال استفاده می‌کنند که باید از سوی مردم و نیروی انتظامی مورد تذکر قرار گیرند. 

امام جمعه خرم‌آباد خاطر نشان کرد: مردم ما، مردمی متدین هستند، همه دستگاه‌های فرهنگی، دینی، مذهبی و مساجد هم  با بیان احکام الهی معرفت افزایی در جامعه داشته باشند و بر اساس اصول شرعی قلمرو عفاف و حجاب را تشریح کنند چرا که دلهای همه ما از این ناهنجاری آزرده شدند. 

وی گفت: اتفاقات و رویدادهایی که اتفاق افتاده کوتاهی متوجه آنان نیستد و  برای جلوگیری از این اتفاق باید هوشیار بود، به  فضاسازی ضد انقلاب فتنه‌گران، به انتشار شایعات مختلف و گوناگون جهت دعوت به خشونت باید مراقب بود. 

شاهرخی افزود:  فتنه گران و منافقین کوردل به دنبال این هستند که افکار عمومی را برای آشوب تحریک کنند و در فضای مجازی به طور وسیع فیلم های مرتبط با فتنه های ۸۸ و ۷۸ را بازنشر می کند و جنگ احزاب به راه انداختند و خط ورشکسته نفاق، سلطنت طلبان و غرب گرایان به دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی هستند که باید مراقب بود. 

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir