وزیر نیرو: سد استقلال از یک فاجعه بزرگ در میناب جلوگیری کرد

وزیر نیرو: سد استقلال از یک فاجعه بزرگ در میناب جلوگیری کرد
شناسه خبـر : ۱۰۹۶۲۶ جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴

بندرعباس- ایرنا- وزیر نیرو با اشاره به بازندگی و سیل اخیر در میناب گفت: اگر سد استقلال در این منطقه وجود نداشت سیلابی با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در ثانیه وارد این شهر می شد و نه تنها چیزی از این منطقه برجای نمی گذاشت بلکه تبدیل به یک فاجعه بزرگ می شد.

علی اکبر محرابیان پنجشنبه شب در نشست شورای اداری هرمزگان که با حضور رییس جمهور برگزار شد، افزود: ظرفیت سد استقلال میناب ۲۴۰ میلیون مترمکعب است که همیشه باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد، اما در این سیل ۲۸۰ میلیون مترمکعب سیلاب وارد این سد شده است.

وی بیان داشت: سیلاب ورودی به سد استقلال میناب ۱۳ هزار متر مکعب بر ثانیه بود که در ۵۰۰ سال گذشته همچنین اتفاقی ثبت نشده است.

وزیر نیرو در خصوص لایروبی سد استقلال میناب اظهارداشت: لایروبی باید مورد توجه باشد و باید در این زمینه بودجه بیشتری نیز اختصاص یابد.

محرابیان با اشاره به اینکه حریم رودخانه ها باید رعایت شود و جمع‌آوری آب های سطحی نیز باید از سوی شهرداری ها ساماندهی شود، گفت: اعتباراتی که در بودجه برای لایروبی درنظرگرفته شده است به هیچ وجه پاسخگوی رودخانه‌های ما در استان هرمزگان نیست و نیاز است اعتبارات کلان صرف لایروبی شود.

وی بیان داشت: با توجه به فقر آبی در هرمزگان، باید حداقل سه سال از بودجه در حوزه آب کشور را به این استان تخصیص دهیم تا مشکل آبی این استان حل شود.

وزیر نیرو یادآورشد: مجموعه ظرفیت آب شرب استان هرمزگان ۶ هزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است که این ظرفیت شامل ۴۰ درصد آب شیرین کن ها و مابقی مربوط به سدها، چاه ها و خط محرم است.

محرابیان ادغان داشت: در حال حاضر هزار لیتر بر ثانیه کسری آب در استان هرمزگان داریم که پیش بینی شده است از طریق آبشیرین کن ها و سد جگین و گابریک این مشکل تاحدودی برطرف شود.

وی گفت: آبرسانی به بشاگرد از سد جگین ۴۶ درصد و آبرسانی به جاسک نیز ۸۲ درصد پیشرفت دارد و امروز در بازدید که از خط انتقال آب از بندر چارک به شهرستان بستک صورت گرفت که اعتبارات مناسبی برای تکمیل آن پیش بینی شده است.

رییس جمهور صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس گفت: هرمزگان استانی تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری است و زمینه ها و ظرفیت های بسیار خوبی در این استان و شهر بندرعباس داریم که با وجود این ظرفیت های ارزشمند امروز برخی از نارسایی ها مثل فقر و بیکاری در این منطقه معنا ندارد.
آیت االله رییسی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ در چهاردهمین سفر استانی برای بررسی وضعیت هرمزگان به این استان سفر کرده است.
۱۷ نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور، آیت الله ابراهیم رییسی را در این سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.
رییس جمهور پس از ورود به بندرعباس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور و هشت بندی میناب و روستای زلزله زده گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس شد و از نزدیک با مردم این مناطق به گفت و گو پرداخت و با مسایل آنان آشنا شده و دستورهای لازم را صادر کرد.
همچنین عصر امروز در جمع خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نخبگان حضور یافت و سخنان مبسوطی ایراد کرد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir