سد کمندان ازنا لرستان پاییز امسال آبگیری می‌شود

سد کمندان ازنا لرستان پاییز امسال آبگیری می‌شود
شناسه خبـر : ۱۰۵۸۸۱ شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

خرم‌آباد - نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی گفت: سد کمندان ازنا پاییز امسال آبگیری می‌شود و باتوجه به اینکه رویکرد گردشگری دارد مردم منطقه علاوه بر شرب و کشاورزی، از این بخش نیز بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش موج خبر حسین گودرزی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: ساماندهی سد کمندان و جابجایی روستای فعلی واقع در دریاچه آن، نیازمند یک برنامه منسجم بود که به انجام رسیده است.

وی افزود: این سد نیازمند ۷۰۰ متر شبکه گذاری آب شرب است که امیدواریم زودتر اجرا شود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز هرچه زودتر نقشه روستای جدید کمندان را به طرح تبدیل کند.

وی همچنین در خصوص ارایه خدمات به روستای کمندان گفت: بخش‌های آب، برق و گاز باید با همدیگر اجرا شود و باتوجه به اینکه کشاورزی مردم شهرستان ازنا در جریان خشکسالی امسال بسیار آسیب دید، مناطق پایین دست باید از این آب برخوردار باشند.

گودرزی ادامه داد: مردم بخش جاپلق و کشاورزان نیز نیازمند برخورداری از آب سد کمندان می‌باشند همچنین برای جانمایی ساکنان روستای کمندان در محل جدید، نیاز به قرعه کشی بین اهالی است تا حق همه احقاق شود.

سد "کمندان" با هدف تامین آب شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز و چهارهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه در حال احداث است و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکنون حدود ۱۸۰ میلیارد تومان برای ساخت سد کمندان هزینه شده که از این مبلغ تامین ۱۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ و امسال صورت گرفته و قرار است روستای جدید کمندان به دلیل آبگرفتگی روستای فعلی، در مکان دیگری احداث شود.

اکنون ۱۵ سد در استان لرستان با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است و بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای لرستان حجم کل مخازن سدهای لرستان ۲۰۸.۷۱ میلیون متر مکعب می‌باشد.

سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد، مخمکوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره نیز از جمله طرح های در دست ساخت لرستان هستند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir