نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند

نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند
شناسه خبـر : ۱۰۵۸۶۲ جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه نمایندگان در عزل و نصب‌ مدیران دخالت نکنند، گفت: تعهد، تخصص، آگاهی و بصیرت ملاک انتخاب مدیران باشد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد با سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: همه ما به دنبال این هستیم که پر بار و با اعمال نیکو به درگاه الهی بشتابیم، اعمال ما، اعمالی باشد که مقبول درگاه الهی باشد، راه رسیدن به تقرب به درگاه الهی این است که ایمان، تقوا و عمل صالح در کارنامه انسان باشد.

وی گفت: در آیه ۱۶۰ سوره انعام «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَیٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ» تاکید شده که هر کس یک کار نیکو انجام دهد خداوند ۱۰ برابر به او می‌دهد، اگر کار بدی انجام دهد، این کار به همان اندازه در کارنامه او نوشته می‌شود، خداوند ذره‌ای ظلم و ستم به حتی بنده‌ای که فعل زشتی انجام داده را نمی‌کند اما اگر کار خوبی را انجام دهد خداوند ۱۰ برابر به او ثواب می‌دهد.

شعر در زبان فارسی گنجینه غنی و ارزشمندی است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: برخی اعمال خیر سخت و دشوار است و در این مقطع شیوع کرونا که نمازگزاران در نماز جمعه شرکت و پرچم نماز جمعه را برافراشته نگاه می‌دارند ثواب بیشتری کسب می‌کنند، در بعضی آیات مانند آیه ۲۴۵ سوره بقره در باب فعل حسنه تاکید شده که چندین برابر ثواب دارد و یا قابل محاسبه نیست و ما از این سفره رحمت الهی بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سید محمد حسین شهریار گفت: شعر در زبان فارسی گنجینه غنی و ارزشمندی است و زبان و ادبیات فارسی در حوزه جهان اسلام و قلمرو فرهنگ و تمدن ایرانی دارای هزاران آثار ارزشمند در زمینه‌های ادبی، عرفانی، کلامی، فلسفی و… است.

وی با تاکید بر اینکه برای همه شاعرانی مانند شهریار که در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تلاش کرده‌اند از خداوند علو درجات را درخواست می‌کنیم که در هویت بخشی، عزت و افتخار برای اسلام و ایران نقش آفرینی کرده‌اند، در هشت سال دفاع مقدس نقش اینها را دیدیم، برای شاعران معاصر که در اعتلای ایران اسلامی شعر می‌سرایند هم توفیقات الهی را درخواست می‌کنیم.

پیروزی‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده منتقل شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز آغاز هفته دفاع مقدس و ۴۱ امین سالگرد حمله ناجوانمردانه رژیم بعث با حمایت استکبار جهانی به ایران اسلامی عنوان کرد: هشت سال دفاع مقدس یکی از مقاطع انقلاب اسلامی است که نقش آفرینی امام راحل، مقام معظم رهبری و رزمندگان مدافع اسلام و میهن اسلامی، شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنها بی نظیر و ستودنی است.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: امام راحل به عنوان ولی فقیه، کانون و نقطه متمرکزی بودند که کثرت مؤمنین را تبدیل به وحدت کردند، توانستند با امداد و نصرت الهی، رژیم بعث و بیش از ۳۰ کشور حامی آن را پشیمان کنند و در نهایت این رژیم و هم حامیان آنها با فداکاری رزمندگان تسلیم قطع نامه ۵۹۸ شدند.

وی با بیان اینکه ما باید این عزت آفرینی را به نسل‌هایی که می آیند منتقل و بازگو کنیم گفت: هنوز دهان ملت ایران از قرارداد ترکمنچای تلخ است، جای شرمساری دارد که سردمداران آن زمان نتوانستند سرمایه مادی، معنوی و انسانی را بسیج کنند تا این حادثه تلخ رخ ندهد، اهل قلم، سخنوران و اندیشمندان اینها را بازگو کنند و مقایسه کنند که چه رویدادهایی در گذشته تاریخ اتفاق افتاده و در تاریخ فعلی و هشت سال دفاع مقدس چه کارنامه درخشانی ملت ایران پیدا کرد، در جنگ جهانی دوم، تهران و برخی از شهرهای ایران محل حضور و خودنمایی نظامیان کشورهای مختلف و حاکمان و زورگویان زمان آمریکا، انگلیس و شوروی بود، پس زیبایی‌ها و پیروزی‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده در قالب و روش‌های گوناگون منتقل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه از ظرفیت‌های درون و بیرون استان در راستای نشان دادن عزت و افتخار بهره برداری شود گفت: ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، مؤسسات فرهنگی، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج، مساجد، گروههای جهادی و جوانان انقلابی آنچه از این رویداد گذشته را هنرمندانه انعکاس بدهند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان داشت: خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، پیشکسوتان ایثار و جهاد مورد تقدیر قرار گیرند.

لزوم رعایت اصل تفکیک قوا

حجت الاسلام شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور اصول ۱۲ گانه ای را اعلام کردند که حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی است گفت: یک مورد از این اصول، شایسته گزینی، انتصاب مدیران کارآمد، فساد ستیز و انقلابی در لایه‌ها و سطوح مختلف اداری، توانمندسازی نیروی انسانی، رفع کمبود نیروی انسانی صاحب صلاحیت در تصدی مناصب دولتی همراه با تقویت فرهنگ فساد ستیزی در آنها است.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد رعایت تفکیک قوا و در عین حال هماهنگ و تعامل با یکدیگر است، گفت: در لرستان نیز این امر باید ضمن استقلال و شرح وظایف جداگانه هر یک، اهل تعامل در پیشبرد امور باشند، در مقاطعی خاص مثل انتخابات مجلس و شورای اسلامی شهر رعایت این تفکیک ضرورت بیشتری دارد، باید امانت داری نسبت به مجریان و ناظران انتخابات به گونه‌ای باشد که اگر در یک حوزه انتخابیه، رؤسای سه دستگاه استان با هم کاندید به طور، مثال مجلس شدند، شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم به معنای حقیقی کلمه باور داشته باشند هیچ عاملی غیر از رأی مردم در انتخاب یکی از آنها تأثیری ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: مقام معظم رهبری می‌فرماید کسانی که در قوه مقننه هستند در عزل و نصب مدیران دخالت نکنند، به این باور برسیم که اگر سه رئیس دستگاه در استان داوطلب نمایندگی شدند هیچ چیزی غیر از رأی مردم در آن دخالتی نداشته باشند، روزی که دستگاه‌های اجرایی بتوانند به چنین حالتی نائل شوند یکی از آرمان‌های مردم و نظام برآورده می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: اگر چه ساز و کار انتخابات در جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که برخی دخالت‌های غیر متعارف در نتیجه انتخابات تأثیری نداشته اما به همین میزان نباید احساس شود که افراد و یا اشخاصی در قوای دیگر در انتخابات تأثیر داشته‌اند.

نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالتی نکنند

وی با تاکید بر اینکه چنین آرمانی با انتخاب مدیری در رأس قوه مجریه و مدیرانی که از تعهد، تخصص، استقلال کامل، دانایی، توانایی، آگاهی و بصیرت در انجام کارهای خویش برخوردار باشند محقق می‌شود، هر مدیری نمی‌تواند چنین اطمینانی به مردم بدهد، گفت: از یک طرف باید کار به گونه‌ای باشد که قوه مجریه با استقلال کامل وظایف خود را انجام دهد و از طرف دیگر منتخبین قوه مقننه که با رأی مردم و بدون حتی توهم دخالت افرادی در قوای دیگر انتخاب شده‌اند با حفظ رعایت تفکیک قوا و تعامل با دو قوه دیگر در عزل و نصب مدیران قوه مجریه که به توصیه رهبری خارج از وظیفه آنها است، دخالت نکنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه باب شور و مشورت با نمایندگان چون منتخب مردم هستند، امر متعارفی است و با نمایندگان مانند بقیه نخبگان شور و مشورت باید شود گفت: اما اینکه مدیران با مصاحبه نمایندگان انتخاب شوند، چنین مدیرانی دیگر در خدمت مردم و در چارچوب وظایف تعیین شده عمل نخواهند کرد.

حجت الاسلام شاهرخی تاکید کرد: این رویدادی است که باید با همفکری، خرد جمعی، اندیشه ورزی، تأمین دغدغه‌های نمایندگان که همت آنها خدمت به مردم است صورت گیرد، الان که زمان انتخاب مدیر عالی استان و دیگر مدیران در امور اجرایی است، مدیرانی انتخاب شوند که از تعهد، تخصص، استقلال کامل، دانایی، آگاهی و بصیرت در انجام کارها برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی چنین مدیرانی انتخاب شوند طبیعتاً محرومیت زدایی، خدمت به محرومین و به مردم با کار جهادی و انقلابی سراسر استان و کشور را فرا می‌گیرد و دغدغه نمایندگان که در قوه مقننه و مورد مراجعه مردم هستند هم برطرف می‌شود گفت: از شما مردم هم تقاضا داریم که از نمایندگان نخواهید که در عزل و نصب‌ها دخالت کنند، گاهی خود جناح‌ها و گروه‌ها، نمایندگان را در فشار قرار می‌دهند که در عزل و نصب‌ها دخالت کنند و این خارج از سوگندی است که یک نماینده داشته، است.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir