آشنایی با سلاح اغتشاشگران در الیگودرز/ یک کشته و ۴ زخمی با وینچستر ساچمه ای

آشنایی با سلاح اغتشاشگران در الیگودرز/ یک کشته و ۴ زخمی با وینچستر ساچمه ای
شناسه خبـر : ۱۰۴۶۱۲ جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

نکته مهم در حوادث اخیر الیگودرز را می‌توان استفاده اغتشاشگران از اسلحه ساچمه‌ای وینچستر عنوان کرد. موضوعی که در جریان اغتشاشات سال ٩٨ نیز در برخی از نقاط استان شاهد بودیم چنانکه استفاده از این نوع اسلحه‌ها در بین اغتشاشگران منجر به مجروح شدن تعدادی از مردم و نیروهای انتظامی شد. این سلاح دارای ویژگی‌های خاصی است که استفاده از آن را باب میل اغتشاشگران و خرابکاران می‌کند.

موج خبر لرستان_ شامگاه پنجشنبه الیگودرز شاهد تجمعات مردمی در حمایت از مردم خوزستان در بحث کم آبی بود، تجمعاتی که بلافاصله با حضور تعدادی از افراد وابسته به ضد انقلاب شکل اغتشاش به خود گرفت و نهایتا به درگیری و تیراندازی منجر شد.

نکته مهم در حوادث اخیر الیگودرز را می‌توان استفاده اغتشاشگران از اسلحه ساچمه‌ای وینچستر عنوان کرد. موضوعی که در جریان اغتشاشات سال ٩٨ نیز در برخی از نقاط استان شاهد بودیم چنانکه استفاده از این نوع اسلحه‌ها در بین اغتشاشگران منجر به مجروح شدن تعدادی از مردم و نیروهای انتظامی شد.

شب گذشته نیز بر همین منوال تعدادی از مردم و ۴ نفر از عوامل انتظامی حاضر در محل به وسیله اسلحه ساچمه‌ای مورد هدف قرار گرفته و زخمی شدند که در این بین متاسفانه یک جوان الیگودرزی نیز کشته شد، خانواده این جوان بلافاصله در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از ضد انقلاب برائت جسته و خواستار رسیدگی مسوولان به حوادث اخیر و برخورد با اغتشاشگران و عوامل تیراندازی شدند.

 

اما همانطور که اشاره شد نکته‌ای که در جریان حوادث اخیر بار دیگر شاهد بودیم این است که در چنین شرایطی اسلحه ساچمه‌ای به وفور مشاهده می‌شود‌؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تا حدودی متاثر از شرایطی قومی و قبیله‌ای و اجتماعی موجود در استان لرستان و شهرستان الیگودرز است.

همانگونه که می‌دانیم حدود ٣٩ درصد جمعیت لرستان را عشایر و روستانشینان تشکیل می‌دهند که به واسطه شرایط فرهنگی و اجتماعی بسیاری از این افراد معمولا برای حراست از خود از اسلحه‌های مجوز دار استفاده می‌کنند.

اما متاسفانه به همین بهانه واهی در سالیان اخیر شاهد افزایش استفاده و بکارگیری از اسلحه و به ویژه سلاح‌های شکاری غیر مجاز در مناطق مختلف استان هستیم، موضوعی که بارها توسط مسوولان و رسانه‌ها گوشزد شده است.

 

وفور اسلحه‌های مجوزدار و غیر مجاز که اکثرا از نوع ساچمه‌ای هستند موجب شده نه فقط در حوادثی مانند اغتشاشات اخیر در الیگودرز، بلکه در بسیاری از درگیری‌های قومی و قبیله‌ای و فردی نیز از این نوع اسلحه‌ها استفاده شود.

یکی از نکات مهم در مورد وینچستر ساچمه‌ای این است که شلیک این سلاح در فاصله بیشتر از ۴٠ تا ۵۰ متر معمولا باعث جراحت می‌شود اما در فاصله نزدیک به دلیل شدت پخش شدن ساچمه در بدن هدف مورد نظر آسیب بسیار جدی و توام با مرگ به همراه دارد چنانکه شاهد بودیم در چند فقره قتل در خرم‌آباد طی یکی دو سال گذشته از جمله یک قتل در منطقه گلدشت خرم‌آباد به دلیل شلیک وینچستر از فاصله نزدیک به یک فرد، بلافاصله باعث کشته شدن وی شد. 

از دیگر ویژگی‌های اسلحه ساچمه‌ای که در سالیان اخیر شاهد افزایش استفاده از آن هستیم می‌توان به سبک بودن، ارزان بودن قیمت، قابلیت قطعه قطعه کردن و جابه‌جایی راحت‌ اشاره کرد. فشنگ این سلاح نیز بیش از سایر اسلحه‌ها در دسترس قرار دارد و به دلیل ارزان بودن خرید و فروش آن به وفور انجام می‌شود و حتی امکان ساخت فشنگ توسط افرادی که آشنایی با این حوزه دارند نیز امکان پذیر است. 

سبک بودن اسلحه‌های وینچستر ساچمه‌ای از یک طرف و اندازه کوچک‌تر آن نسبت به اسلحه‌های مشابه از سوی دیگر باعث شده است حمل و نقل آن نیز راحت‌تر امکان پذیر باشد به نحوی که در کوله پشتی و حتی زیر لباس به راحتی جا شده و قابل راحتی رویت نیست. 

اسلحه‌های ساچمه‌ای در واقع برای کاربرد شکاری ساخته شده‌اند اما در سال‌های اخیر شاهد هستیم اسلحه ساچمه‌ای از نوع وینچستر در اغتشاشات خیابانی و توسط خرابکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اسلحه‌های ساچمه‌ای به دلیل ویژگی‌هایی که دارند امروز بیش از سایر سلاح‌ها در دسترس هستند و معمولا در مناطق حاشیه‌ای و جرم خیز شهرها خرید و فروش می‌شوند چنانکه در این راستا تا کنون عملیات‌های زیادی برای کشف و ضبط سلاح در این مناطق صورت گرفته است. 

با توجه به ویژگی‌های اسلحه‌های ساچمه‌ای و حمل آسان آنها نسبت به سایر سلاح‌های مشابه، متاسفانه شاهد هستیم استفاده از سلاح از سوی افراد خلافکار و خرابکار رو به افزایش است. 

وقوع حوادثی از قبیل اغتشاشات شب گذشته الیگودرز و درگیری‌های مسلحانه بین قبیله‌ای و فردی در چند ماه گذشته به خوبی حاکی از آن است که مسوولان ذی‌ربط باید فکری به حال این حوزه داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir