وجود ۱۰ نقطه بحرانی آتش سوزی در پلدختر؛ کمبود امکانات اطفاء حریق داریم

وجود ۱۰ نقطه بحرانی آتش سوزی در پلدختر؛ کمبود امکانات اطفاء حریق داریم
شناسه خبـر : ۱۰۴۵۷۸ پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

گروه استان‌ها- رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر از وجود ۸ تا ۱۰ نقطه بحرانی آتش سوزی در این شهرستان خبر داد و گفت: در بحث اطفاء حریق پلدختر مانند تمام استان و کشور با کمبود تجهیزات و نیرو مواجه است.

اسماعیل سعیدی فر در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در پلدختر با بیان اینکه شهرستان پلدختر 361 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که جزء اراضی ملی محسوب می‌شوند اظهار داشت:اراضی ملی شهرستان پلدختر118 هزار هکتار مرتع و 243 هزار هکتار جنگل است که از نظر وسعت جنگلی سومین شهرستان در سطح استان لرستان است که می‌طلبد مدیران استانی توجه ویژه‌ای به شهرستان پلدختر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان پلدختر یکی از شهرستان‌های بحرانی استان از لحاظ حریق و آتش سوزی است افزود: مدیران استانی از لحاظ تجهیزات اطفای حریق فردی و گروهی توجه خاصی به شهرستان پلدختر دارند و امکاناتی که از کشور به استان ارجاع شده مسئولان در اختیار شهرستان پلدختر قرار داده‌اند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه حداقل هشت الی 10 مورد نقطه بحرانی در این شهرستان وجود عنوان کرد:با توجه به بارندگی‌های ضعیف، تراکنش نامناسب و خشکسالی نقاط بحرانی شهرستان از جمله مله کوه، تنوم، تخته چان، پاعلم و طایی که در خط الراس قرار دارند در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.

وی بیان کرد: شهرستان پلدختر یک شهرستان کوهستانی است و مناطق بحرانی پلدختر راه دسترسی ندارند که همین عامل کار اطفای حریق را با مشکل مواجه می‌کند و اگر حریقی در مناطق بحرانی پلدختر اتفاق بیفتد نیروهای منابع طبیعی حداقل چهار ساعت باید پیاده روی کنند تا به نقطه آتش سوزی برسند که نیروهای منابع طبیعی تمام وقت و انرژی خود را برای رسیدن به نقطه اطفای حریق صرف کند.

سعیدی فر با بیان اینکه شهرستان پلدختر نیز مانند تمام استان و کشور با کمبود تجهیزات و نیرو مواجه است گفت: شاخص جهانی هر هزار هکتار یک جنگلبان است و با توجه به وسعت 361 هزار هکتاری جنگلی در شهرستان پلدختر مشخص است که چه تعداد نیرو نیاز داریم. 

وی تصریح کرد: بیش از  90 درصد علت حریق‌ها در شهرستان پلدختر عامل انسانی است که به مشکلات اجتماعی محلی کشاورزان و دامداران بر می‌گردد واقعیت این است که در بخش شناسایی این افراد منابع طبیعی کار سختی دارد چون هیچ گونه شاهدی برای این تخلفات وجود ندارد که مراجع قضایی و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر خاطر نشان کرد: جلسه اطفای حریق و مدیریت بحران در شهرستان پلدختر برگزار شد که حدود 20 مصوبه در این رابطه انجام و ادارات مختلف موظف شدند در بحث اطفای حریق با منابع طبیعی همکاری کنند.

وی افزود:کشیک‌های دائمی منابع طبیعی برای برخورد با تخلفات، قاچاق زغال و برای جلوگیری از آتش سوزی فعال هستند و مختص فصل خاصی نیست. 

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر عنوان کرد: اصلی‌ترین عامل تخریب جنگل‌های پلدختر حریق و آتش سوزی در فصل تابستان است که خسارات زیادی به عرصه های جنگلی وارد می‌شود البته عواملی دیگری از جمله، قطع درخت،کاشت اراضی ملی با هدف توسعه کشاورزی و درآمد بیشتر، استفاده از چوب درختان برای گرمایش منازل در فصل سرما، پخت و پز خساراتی است که توسط جوامع محلی به عرصه‌های جنگلی وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در چندین نقطه بحرانی شهرستان پلدختر شاهد آتش سوزی بودیم بیان کرد: عمده‌ترین سال گذشته آتش سوزی نقاط بحرانی تنوم و تخته چان بود چون به سبب صعب العبور بودن نیروهای منابع طبیعی سه شبانه روز درگیر خاموش کردن این آتش سوزی‌ها بودند.

انتهای پیام /646/ ت

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir