۸۰۰ کیلووات برق خورشیدی در لرستان تولید می‌شود

۸۰۰ کیلووات برق خورشیدی در لرستان تولید می‌شود
شناسه خبـر : ۱۰۴۵۶۷ چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴

خرم‌آباد - مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان گفت:حدود ۸۰۰ کیلووات برق خورشیدی با مشارکت ۱۰۰ مشترک در استان تولید می‌شود که ۳۰ درصد این تعداد را مشترکان صنعتی تشکیل می‌دهند.

"قاسم ترابی" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: تولید این میزان برق خورشیدی در لرستان موجب صرفه جویی ۵۲۸ هزار لیتری مصرف آب، صرفه جویی در مصرف ۶۷۳ مترمکعب سوخت فسیلی و گاز و کاهش تولید یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۶۹ کیلوگرم گاز گلخانه ای شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید برق خورشیدی حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰ کیلووات مشخص شده و برای تولید هر کیلووات حدود ۱۵ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

ترابی فضای مورد نظر برای تولید هر کیلووات انرژی برق خورشیدی را ۱۰ مترمربع عنوان کرد و اظهار داشت: مدت زمانی که این طرح به تولید می رسد ۲ تا سه روز است و بازگشت سرمایه متقاضی نیز حدود چهار سال برآورد می شود.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق صدور مجوز و خرید برق تولیدی از این مشترکان را بر عهده دارد تصریح کرد: متقاضی این طرح باید حتما مشترک شرکت توزیع و مکان مورد نظر نیز بایستی یک پشت بام آفتابگیر باشد و از صبح تا عصر انرژی خورشید را دریافت کند.

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صدور مجوز جدید وجود ندارد بیان کرد: تاکنون سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت خرید تضمینی برق به مشترکان خانگی لرستان پرداخت شده است و به عبارتی به ازای هر کیلووات انرژی، یکهزار و ۴۵۶ تومان به تولیدکنندگان پرداخت می شود.

ترابی تصریح کرد: علاوه بر این، هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است، بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای وجود ندارد، دوستدار محیط زیست و همیشه در دسترس است بنابراین در زمان کاهش بارندگی ها و خشکسالی، منبع مطمنی برای تولید برق محسوب می شود.

به گفته وی نیروگاه های خورشیدی با وجود ۳۰۰ روز آفتابی و زاویه تابش مناسب، فرصت مناسبی برای استان هستند که با توجه به زاویه تابش در استان، بهره وری این نیروگاه ها ۲۰ درصد بیشتر از کویر یزد است.

وی با اشاره به بازگشت سرمایه چهار ساله و خرید تضمینی ۲۰ ساله از نیروگاه های خورشیدی خانگی افزود: به ازای تولید هر پنج کیلو وات یک شغل ایجاد می شود، این سیستم استهلاک ندارد و به ازای هر ۱۰ متر مربع می توان یک کیلووات انرژی خورشیدی نصب کرد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir