میانگین دمای لرستان ۲۵.۱ درجه ثبت شده است

میانگین دمای لرستان ۲۵.۱ درجه ثبت شده است
شناسه خبـر : ۱۰۴۳۷۷ دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

خرم‌آباد - مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: میانگین دمای استان در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برابر ۲۵.۱ درجه سلسیوس ثبت شده است که نسبت به دوره آماری بلندمدت ۲.۲ درجه سلسیوس افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش موج خبر، بهروز مرادپور روز دوشنبه با بیان اینکه در خرداد ماه امسال شاهد ثبت رکورد جدید بیشینه دما در ایستگاه هواشناسی پلدختر نسبت به بلند مدت بودیم، اظهار داشت: ثبت دمای ۴۶.۲ درجه در ۲۸ خرداد ماه در پلدختر رکورد خرداد ماه ۱۳۸۹ را شکست.
وی افزود: همچنین طی این مدت میانگین دماهای کمینه و بیشینه استان نسبت به بلند مدت به ترتیب ۱.۳ و سه درجه سلسیوس افزایش داشته است. 
وی بیان کرد: خنک ترین شهر استان در این ماه الشتر با میانگین دمای ۲۰.۲ درجه سلسیوس و گرم‌ترین شهر پلدختر با میانگین دمای ۳۴.۱ درجه سلسیوس بود، همچنین بالاترین میانگین دمای بیشینه و پایین ترین میانگین دمای کمینه طی خرداد ماه امسال به ترتیب برای ایستگاه های پلدختر به میزان ۴۱.۷ درجه سلسیوس و ایستگاه الشتر به میزان ۷.۷ درجه سلسیوس به دست آمده است. 
مرادپور ادامه داد: براساس آمار ثبت شده در مرکز آمار اداره کل هواشناسی استان بیشینه مطلق دما طی خرداد ماه ۱۴۰۰ به مقدار ۴۶.۲ درجه سلسیوس در روز ۲۸ خرداد ماه از ایستگاه پلدختر گزارش شده است که منجر به ثبت رکورد جدید این کمیت در طی دوره آماری شد.

وی یادآور شد: این در حالی است که رکورد بیشینه دمای ثبت شده در طول دوره آماری بلندمدت طی خرداد ماه تا قبل از امسال برابر با ۴۵.۶ درجه سلسیوس است که در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ از همین ایستگاه گزارش شده است وطی خرداد ۱۴۰۰ کمینه مطلق دمای استان به میزان ۴.۷ درجه سلسیوس در روز ۲۴ خرداد در ایستگاه هواشناسی الشتر ، همچنین کمترین دما طی این ماه در طول دوره آماری بلندمدت از همین ایستگاه به میزان ۴ درجه سلسیوس در تاریخ پنجم خرداد ماه سال ۱۳۸۹ گزارش و ثبت  شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های هواشناسی طی سه روز آینده با حاکمیت الگوی تابستانه برای همه نقاط استان جوی آرام و پایدار پیش بینی می شود.

وی افزود: در این مدت و به ویژه در ساعات بعدازظهر در اغلب نقاط افزایش سرعت وزش باد و در نواحی بادخیز وزش باد قابل ملاحظه تا شدید لحظه ای را شاهد خواهیم بود.

مرادپور با بیان اینکه رشد ابر در مناطق شرقی دور از انتظار نیست، اظهار داشت: امروز دماهای روزانه با آهنگی آرام روند افزایشی را نشان می‌دهد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir